Wallpaper Untuk 5 Ruangan Rumah Anda & Cara Jaga

·9-min read

Click here for English version

Tahun 2020, tahun paling mencabar buat kita semua kan? Semua terkesan, daripada kanak-kanak hinggalah orang dewasa macam kita semua ini.

Tengok sajalah tekanan yang kita hadapi sejak dari awal tahun 2020. Sampai sekarang tak sudah-sudah. Aish bila lah COVID-19 ini nak berakhir…

Dan sekarang, baru kita sedar betapa pentingnya untuk kita menjaga kesihatan dan banyakkan berehat.

Memandangkan kebanyakan kita terpaksa berkurung di rumah sekarang, mesti ramai yang sedar perlunya rumah yang elok supaya dapat berehat.

Tapi bukan semua orang kaya nak renovate rumah mahal-mahal. Jadi, apa kata mulakan dengan wallpaper rumah? Harga pun mampu milik…

Kelebihan & Kekurangan Wallpaper Rumah

Sebelum pasang wallpaper rumah aka kertas dinding rumah ni, kena tahu dulu apa kelebihan dan kekurangannya.

wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini
wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini

Kami senaraikan semuanya dalam jadual bawah ni:

Kelebihan

Keburukan

7 Jenis Asas Wallpaper

Sebelum nak hias rumah dengan kertas dinding rumah, apa kata kita kenal pasti semua jenisnya dulu.

Di sini kami senaraikan tujuh jenis wallpaper asas, penting bagi mereka yang baru nak mula menggunakannya.

1. Kertas

Antara jenis kertas dinding paling popular digunakan untuk melapis dinding. Kertas dicetak dengan motif atau corak tertentu seperti floral, lukisan, abstrak dan lain-lain.

Harga lebih murah dan pemasangannya juga lebih mudah. Namun, mudah terkoyak, tidak kalis api dan air. Ia juga mudah kotor.

2. Vinyl

Wallpaper vinyl menggunakan PVC sebagai bahan utamanya dan terdiri dari dua lapisan.

Bahagian atas diperbuat daripada lapisan polivinil klorida, manakala satu lapisan lain adalah cetakan (percetakan timbul).

wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini
wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini

Vinyl secara umumnya mempunyai daya tahan terhadap kelembapan yang tinggi, mudah untuk dijaga dan sangat popular. Ianya lebih elastik dan tahan kelembapan, maksudnya ia lebih mudah dibersihkan.

3. Tekstil

Kertas dinding tekstil selalu digunakan dalam hiasan dalaman mewah. Material yang digunakan adalah dari jenis kain, linen, sutera, serat rami, kapas dan tenunan bahan sintetik.

Wallpaper tekstil ada pelbagai corak daripada abstrak sampailah ke 3D. Tapi, kerja memasangnya agak rumit dan perlukan pekerja mahir.

Ia juga perlu dijaga dengan lebih teliti, menariknya wallpaper tekstil ni ada jenis kalis bunyi dan boleh jadi penebat haba yang baik.

4. Heavy Duty Paper/Kertas Tugas Berat

Wallpaper ni pun diperbuat dari ‘paper’ tapi yang berkualiti tinggi. Ia ada lapisan linen di belakang dan permukaan dan coraknya boleh timbul.

Menariknya, wallpaper ini boleh dilap dengan cecair pencuci je, senang kerja kalau kotor.

wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini
wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini

5. Flock

Wallpaper flock menawarkan kesan yang elegan dan eksklusif, siap boleh pantulkan warna lagi. Coraknya pelbagai daripada gaya Victoria, retro, abstrak hinggalah gaya kontemporari. Pilih je!

6. Bukan Tenunan

Wallpaper bukan tenunan ini sangat mudah dipasang, sebab pelekatnya boleh dilekatkan terus pada dinding rumah.

Ia diperbuat dari serat dan diliputi lapisan vinyl yang menyebabkan pemasangan dan pemotongan lebih mudah dan susah nak koyak atau mengecut.

7. Fiber Semulajadi

Dah nama pun fiber yang natural kan, jadi antara bahan yang digunakan untuk wallpaper ini mestilah semulajadi seperti buluh, daun, serat kelapa pohon dan akar.

Tapi cara nak pasang agak rumit dan memerlukan tenaga kerja yang mahir.

Sekarang dah tahu jenis wallpaper yang biasa ada, jom kita tengok idea guna wallpaper untuk setiap ruangan rumah anda pula!

1. Ruang Tamu

wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini
wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini

Ruang tamu adalah ruang istirehat dan melayan tetamu, jadi ketenangan memang aspek utama. Untuk mewujudkan ketenangan ni, wallpaper berona pastel atau ungu lembut adalah warna klasik orang selalu guna.

Wallpaper warna lembut bak langit dan lautan ni dapat melegakan perasaan dan menyejukkan pandangan, tambah dengan pencahayaan tepat, memang terbaik.

Teknik penggayaan tambahan

wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini
wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini

Bosan dengan wallpaper warna lembut tapi biasa? Bolehlah guna wallpaper 3D yang berwarna lembut. Pilih corak dan tekstur yang menenangkan, moden dan mewah yang mencetuskan ilusi optik tersendiri. Pasti cun punya!

2. Dapur & Ruang Makan

wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini
wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini

Dapur, adalah ‘jantung’ sebuah rumah. Ruang memasak dan makan bersama yang tersayang. Orang kata dari mulut turun ke hati. Jadi, penting untuk kekalkan suasana santai tapi bersemangat di ruangan ini.

Warna kuning dan oren dianggap warna yang boleh meningkatkan kreativiti, serta merangsang semangat dan motivasi untuk menjalani kehidupan.

Faham, sebagai suri rumah kadangkala sukar juga untuk menentukan apa yang ingin dimasak dan dihidangkan untuk keluarga.

Jadi dapur yang santai bagus untuk memberikan idea sekaligus menambahkan selera makan. Cadangan kami, gunakan versi kertas dinding dengan warna yang lembut.

Teknik penggayaan tambahan

Sebelum memasang kertas dinding di dapur, anda perlu mempertimbangkan ciri iklim mikro dapur, dengan mengambil berat perihal kelembapan, pencemaran dan suhu tinggi.

wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini
wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini

Maka kertas dinding yang mudah dicuci, tahan kelembapan, dan tahan cahaya adalah digalakkan. Maka kertas dinding bercorak (patterned wallpaper) dari jenis vinyl adalah yang paling sesuai. Ianya paling mesra-alam!

Dan sekiranya anda berjiwa bebas dan inginkan sedikit kelainan, selain dari melekatkan kertas dinding di seluruh dinding dapur, anda juga boleh menggantungnya. Baru lain dari yang lain!

PropertyGuru Tip

Tercari-cari kertas hiasan dinding dengan corak dan gaya yang <em>trendy</em>? Bolehlah jengok banyak kedai dalam talian seperti <a href="https://shopee.com.my/happyvegangan" target="_blank" rel="noopener noreferrer">‘Happy Vegan Enterprise’</a>. Banyak pilihan terkini yang boleh anda pilih!

3. Bilik Tidur

wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini
wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini

Nak berehat pun kena tengok tempatnya juga. Kurang tidur punca kepada pelbagai masalah kesihatan, memenatkan otak sehingga boleh memberikan kesan pada produktiviti kita.

Maka, warna-warna yang bersesuaian boleh membantu anda mendapatkan tidur yang berkualiti dan lena yang diinginkan, seperti warna biru lavender, ungu atau kelabu biru.

Kertas dinding bertekstur menambah dimensi dan rasa dalam bilik anda. Apa kata tampal wallpaper warna gelap dan tambahkan stensil hiasan untuk faktor wow! Yang tengok, pasti melopong punya!

Teknik penggayaan tambahan

Untuk bilik tidur, apa kata anda menetapkan palet warna untuk keseluruhan bilik tidur. Sebagai contoh, gunakan palet monokromatik yang bergaya.

wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini
wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini

Dari kertas dinding sehingga katil, bantal dan selimut, rona warnanya diselarikan sehingga membentuk penampilan yang padu dan menarik.

4. Bilik Tidur Kanak-Kanak

wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini
wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini

Tak kisahlah anda baru saja menimang cahaya mata atau sudah beranak-pinak, tidur berkualiti sangat penting untuk tumbesaran dan perkembangan mereka.

Apa kata anda mulakan dengan memilih warna kertas dinding yang mampu membantu mereka tidur lena.

Untuk bilik tidur anak-anak anda, gunakanlah kertas dinding yang menampilkan reka bentuk minimum yang sepadu dengan warna keseluruhan dinding.

Gabung dan padankan dengan rona lembut seperti merah jambu pucat, biru lembut, kuning pastel, hijau muda, atau kelabu coklat, semua ini mendorong rasa santai dan tenang.

Elakkan menggunakan wallpaper dengan corak melampau. Takut anak-anak sukar tidur sebab ia tidak menimbulkan rasa tenang, sebaliknya rasa ingin tahu, memang berkelip je mata susah nak tidur.

Teknik penggayaan tambahan

Siapa kata kertas dinding tidak boleh menyerlahkan kreativiti kanak-kanak. Mengambil ilham dari Tinta Lousa Wallpaper ini, anak-anak anda boleh berekperimen dengan kertas dinding tersebut.

PGMY_No_1
PGMY_No_1

Mereka boleh melukis dan menconteng sambil berseronok dengannya. Siap boleh padam dan lukis semula. Dinding tak kotor, anda pun tenang anak ada aktiviti sendiri.

5. Pejabat Rumah

wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini
wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini

Berikutan norma baru, bekerja dari rumah sememangnya mencabar! Boleh hilang akal dibuatnya! Ramai lebih rela menghadap jalan sesak ke pejabat berbanding bekerja dari rumah.

Namun jangan risau! Ada caranya untuk anda mengekalkan kewarasan dan fokus semasa bekerja di rumah. Sudah pastinya dengan persekitaran yang selesa dan menenangkan!

Dengan ruang kerja yang santai dan kondusif, ditambah pula dengan wallpaper bertemakan alam sekitar dan floral, ia sedikit sebanyak dapat menajamkan tumpuan anda bila bekerja.

Kertas dinding yang diilhamkan dari alam semula jadi membantu membawa masuk elemen luar, dan sangat berguna bagi mereka yang bekerja di persekitaran yang tertekan.

Warna, bau, dan bunyi alam berupaya menghantar isyarat ke otak untuk merasa lebih tenang. Ia juga merupakan sumber inspirasi yang hebat. Doktor pun turut mengesyorkan langkah seperti ini.

Memandangkan tak semua mampu menghabiskan masa di luar rumah, mengapa tidak membawa masuk elemen kesegaran alam ke dalam rumah supaya anda lebih sihat!

Selain itu, bagi mewujudkan suasana santai di rumah anda boleh fokuskan kepada perkara kecil lain yang boleh membantu seperti hiasan dan pencahayaan.

Gunakan bantal untuk mewujudkan suasana selesa, dan pasangkan lampu putih yang hangat. Anda juga boleh nyalakan lilin wangi, meletakkan tanaman dalam pasu kecil, dan mainkan muzik sentimental untuk rasa tenang dalam rumah.

Teknik penggayaan tambahan

Apa kata anda cuba gunakan kertas dinding motivasi? Ya, kertas dinding bercorakkan motivasi dan ayat-ayat inspirasi sememangnya membantu dalam memastikan anda kekal fokus ketika bekerja.

Memang ramailah yang tercari-cari jenis kertas dinding seperti ini. Baru bersemangat katanya!

wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini
wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini

Selain itu, anda juga boleh memperibadikan kertas dinding dengan mencetak unsur-unsur peribadi ke atasnya bagi memberikan kesan yang maksimum, seperti potret keluarga atau gambar kenangan lain.

7 Tip Pemasangan & Penjagaan Wallpaper

Selain dari mengupah orang untuk memasang kertas dinding, anda juga mampu untuk membuatnya sendiri. Namun sebelum itu, terdapat beberapa langkah perlu anda ambil sebelum memasangnya.

Memetik rencana syarikat pembinaan, tenagajaya.com ini, antara yang perlu diberikan perhatian adalah:

1. Bersihkan permukaan dinding

Sebelum pasang wallpaper, anda perlu pastikan dinding bersih sebersihnya. Perhiasan dan perabot yang dipasang di dinding juga perlu ditanggalkan.

2. Permukaan dinding rata

Permukaan dinding perlu rata sebelum wallpaper dipasang. Jika ada lubang, lopong atau dinding beralun, kena baiki dengan kupas dan tampal dinding dulu sebelum pasang.

3. Pemilihan jenis wallpaper

Jenis wallpaper yang dipilih kena sesuai dengan jenis dinding. Misalnya untuk dinding berciri atau dinding utama, warna dan jenisnya perlu ada beza dengan dinding yang lain. Baru menyerlah!

4. Motif wallpaper pengaruhi keluasan ruang

Motif garisan menegak dan melintang pada wallpaper akan beri kesan ilusi kepada ruang kediaman anda.

wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini
wallpaper dinding, wallpaper dinding rumah, wallpaper murah, pasang wallpaper, wall paper cantik wallpaper dinding ruang tamu, wallpaper rumah mewah, wallpaper rumah 3d, corak wallpaper terkini

Wallpaper dengan garisan menegak membuatkan dinding kediaman anda kelihatan lebih tinggi, manakala corak melintang akan memberi impak luas pada ruang.

5. Sesuaikan dengan perabot

Untuk menaikkan seri ambien pada ruang kediaman, anda harus memilih warna kertas yang serasi dengan perabot, perhiasan dan kemasan di kediaman anda.

6. Alatan pasang wallpaper lengkap

Sebelum memulakan pemasangan wallpaper anda perlu sediakan alatan yang lengkap seperti alas plastik, tangga, pemotong, pensil, pita ukur, span dan plate untuk meratakan dinding.

7. Penataan cahaya

Wallpaper akan kelihatan lebih menarik apabila dipantulkan dengan cahaya lampu. Oleh itu, anda perlu mengenakan pemasangan lampu siling dan dinding yang bersesuaian.

Tip Jaga Wallpaper

Mana-mana wallpaper sekalipun, aspek penjagaan memang penting bagi memastikan ia kekal lama.

Jom tengok tip jaga wallpaper yang disediakan Ambina Decoration ini. Memang berguna!

Kesan / Kekotoran

Tip Penjagaan

Kesan Pen/Pensel

Kulat

Lembap

Sekarang dah tahu segala macam tentang wallpaper kan? Bolehlah cuba-cuba menghias tengok mana lawa.

Selamat berdeko!

Panduan Relevan

Our goal is to create a safe and engaging place for users to connect over interests and passions. In order to improve our community experience, we are temporarily suspending article commenting