6 Perkara Duti Setem Malaysia 2021 Anda Kena Tahu!

·6-min read

Click here for English version.

Duti setem ni sangat penting bila berurusan dengan hartanah. Tak kira la nak beli atau nak tukar hak milik, memang kena ambil kira semua kos yang berkaitan.

Oleh kerana tak semua orang tahu pasal kos tambahan ni, kami nak bagi panduan paling mudah untuk perkenalkan anda pada dunia duti setem.

Apa Itu Duti Setem?

Nak terang definisi ni kena skema sikit, takut lari maksud, susah pula nak menjawab!

Duti setem ialah cukai yang dikenakan atas dokumen/surat perundangan seperti jual beli, pertukaran hak milik, pinjaman rumah, atau perjanjian pinjaman.

Bila ada dokumen undang-undang, maka akan adalah caj duti setem. Topik ni agak rumit juga nak faham, tapi jangan risau… kami akan jelaskan sampai semua orang faham ye!

Pertama sekali, anda kena tahu yang kos duti setem ni ada 2 kategori je, iaitu

Kategori

Penjelasan

Kadar Tetap

Harga ni memang dah tetap, termasuk la setem untuk polisi individu atau salinan.

Ad Valorem

Kos ni pula boleh berubah bergantung pada nilai transaksi oleh dokumen. Yuran cukai tu ikut nilai perjanjian pinjaman atau pertukaran hak milik.

Duti Setem Malaysia Untuk Perumahan

stamp duty, duti setem, hartanah, beli rumah
stamp duty, duti setem, hartanah, beli rumah

Kat Malaysia, duti setem untuk perjanjian kontrak dalam hartanah memang beza sikit sebab dia bergantung pada situasi transaksi tu.

Untuk duti setem Ad Valorem, pengiraan dibuat ikut harga rumah pada kontrak jualan atau nilai pasaran. Penilaian tu ikut pada yang tertera di laporan penilaian oleh jurunilai kerajaan.

Memang tak boleh kelentong kalau ada penilaian harga ni. Kalau harga di kontrak lagi tinggi dari nilai pasaran, duti setem akan caj ikut nilai mana yang lebih tinggi.

Cukai duti setem ada beberapa peringkat dan setiap itu ada peratus masing-masing. Peratus duti setem bermula dari 2019 seperti berikut:

Peratusan

Had Harga Jualan

1%

RM100,000 yang pertama.

2%

RM100,001 sehingga RM500,000

3%

RM500,001 sehingga RM1 juta

4%

Lebih daripada RM1 juta

Tunggu sekejap! Nampak peratus je terus nak cabut lari. Sabar dulu… so, apa maksud semua ni? Mari kami bagi contoh yang lagi senang nak faham.

stamp duty, duti setem, hartanah, beli rumah
stamp duty, duti setem, hartanah, beli rumah

Kalau rumah tu harga RM500,000 maknanya, di tiga peringkat pertama duti setem tu memang kena caj. Macam mana pula dia caj kat setiap peringkat?

Macam ini: Harga rumah RM500,000 kan? Jadi, ada caj 1% untuk RM100,000, 2% untuk RM400,000. Dah tu, berapa pula jumlah duti setem nak kena bayar? Mari tengok satu persatu:

  • RM1,000 duti setem yang dikenakan untuk RM100,000 yang pertama (1%)

  • RM8,000 duti setem yang dikenakan untuk RM400,000 seterusnya (2%)

  • Campur-campur = RM9,000 jumlah duti setem yang perlu dibayar!

Kalau semua di atas tu macam terlalu rumit, jangan risau, cari dekat Google je dah boleh dapat kalkulator untuk duti setem. Kat online tu ada banyak alat yang bagus untuk mengira semua angka untuk anda!

Duti Setem Untuk Perjanjian Pinjaman

stamp duty, duti setem, hartanah, beli rumah
stamp duty, duti setem, hartanah, beli rumah

Sangat penting untuk anda kira juga duti setem yang dikenakan pada mana-mana perjanjian pinjaman yang termasuk dalam pembelian rumah.

Sebabnya, perjanjian pinjaman ini dikira sebagai dokuman undang-undang yang penting, jadi memang akan kena bayar cukai duti setem. Pastikan tak terlepas pandang ye.

Kadar caj duti setem untuk perjanjian pinjaman memang tetap 0.5%, dan dikenakan pada seluruh harga pinjaman tu.

Maknanya kalau dah ambil pinjaman RM450,000 untuk beli rumah daripada contoh di atas, duti setem akan jadi RM2,250 (0.5% x RM450,000).

Jom kita tengok langkah kira yang betul. Untuk rumah yang harganya RM500,000, jumlah duti setem untuk instrumen pertukaran hak milik dan perjanjian pinjaman akan dikira macam di bawah:

[(RM100,000 Pertama x 1%) + (RM400,000 Seterusnya x 2%) + 0.5% daripada jumlah pinjaman (RM450,000)
= (RM1,000 + RM8,000) + 0.5% X (RM450,000)
= RM9,000 + RM2,250
= RM11,250

Ingat langkah kira ni sebab kami akan menerangkan di bawah bagaimana pengecualian duti setem dilaksanakan 😉

Ingin lebih jaminan untuk mendapatkan pinjaman perumahan untuk rumah baru anda? Lihatlah PropertyGuru Loan Pre-Approval kami di sini, dengan kadar ketepatan 99%!

PGMY_No_1
PGMY_No_1

Cara Matikan Setem Surat Perjanjian

Untuk matikan setem surat perjanjian, anda perlu ke Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk isi borang online di kaunter (jangan lupa bawa dokumen!), hantar dan tunggu giliran untuk matikan setem.

Kerana dua-dua proses ni boleh mengambil masa yang lama, kami kongsi cara untuk jimat masa la: isi borang online menggunakan apps LHDN Malaysia yang bernama ‘Digital Franking’.

Pertama sekali, muat turun app tersebut semasa tiba di LHDN jadi tak perlu ambil nombor giliran dan tunggu lama. Selepas muat turun, isi borang tersebut dengan maklumat berkenaan.

Apabila dah siap, klik butang ‘Simpan/SAVE’. Anda akan menerima sebuah kod (macam kod QR) dan sekarang boleh la ambil nombor giliran untuk proses matikan setem.

Dah sampai giliran? Best! Kat kaunter, hanya perlu tunjukkan kod tersebut kepada pegawai dan bolehlah terus matikan setem surat perjanjian dan buat bayaran. Senang cam tu, dan memang jimat masa !

Belanjawan 2021 Pengecualian Duti Setem Bagi Pembelian Rumah Pertama

duti-setem-3
duti-setem-3

Perubahan yang diumumkan pada duti setem di Malaysia bermaksud pembeli rumah kali pertama kini dikecualikan daripada caj duti setem tertentu.

Pengecualian ini disahkan dalam Belanjawan 2021 yang dikemukakan oleh Kerajaan Malaysia pada 6 November 2020.

Pengecualian penuh untuk duti setem akan diberikan kepada kedua-dua instrumen pertukaran hak milik dan perjanjian pinjaman untuk pembelian rumah pertama bernilai tidak lebih daripada RM500,000.

Bagaimanapun, terdapat beberapa syarat perlu dipenuhi, menurut Warta Kerajaan Persekutuan:

  • Pengecualian untuk Perjanjian Jual dan Beli yang disempurnakan antara 1 Januari 2021 hingga 31 Disember 2025.

  • Hanya terpakai untuk hartanah kediaman TIDAK termasuk SOHO/SOFO/SOVO dan apartment servis.

  • Pembeli rumah pertama perlulah warganegara Malaysia

  • Pembeli tidak ada hartanah lagi; jika dia mewarisi hartanah atau diberikan hartanah (sama ada pemilikan tunggal atau bersama), dia tidak lagi layak menerima pengecualian duti setem.

HOC 2020/2021 Pengecualian Duti Setem Baru

Dengan pandemik COVID-19 yang melanda Malaysia, dan dengan munculnya Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), ekonomi kita mengalami penderitaan yang teruk.

Untuk membantu merangsang ekonomi dan membantu rakyat sebanyak mungkin, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA) pada 5 Jun 2020.

Di dalamnya, terdapat dua insentif pengecualian duti setem, di bawah Kempen Pemilikan Rumah (HOC) yang diperkenalkan semula mulai Jun 2020:

  1. Surat cara pindah milik dan perjanjian pinjaman untuk pembelian rumah kediaman berharga antara RM300,000 hingga RM2.5 juta akan mendapat pengecualian duti setem. Ini tertakluk kepada syarat pemberian diskaun minimum 10% oleh pihak pemaju, dan pengecualian atas surat cara pindah milik adalah terhad kepada RM1 juta pertama nilai rumah kediaman tersebut.

  2. Pengecualian duti setem penuh akan diberikan ke atas perjanjian pinjaman yang akan berkuatkuasa bagi Perjanjian Jual Beli yang ditandatangani mulai 1 Jun 2020 hingga 31 Mei 2021.

PropertyGuru Loan Pre-Approval
PropertyGuru Loan Pre-Approval

Solusi Mudah

PropertyGuru Loan Pre-Approval

Kami ni memang nak sangat membantu pembeli rumah dari segala segi, biar semua dapat buat pilihan yang bijak dan jelas time nak cari rumah tu.

Dengan panduan yang amat mudah ni, harap dapatlah membantu anda memahami macam mana duti setem dikenakan di Malaysia!

Panduan Relevan

Our goal is to create a safe and engaging place for users to connect over interests and passions. In order to improve our community experience, we are temporarily suspending article commenting