Semuanya Tentang Bil Elektrik Dan Meter Pintar TNB

·8-min read

Hampir semua orang panas punggung tengok bil elektrik mencanak naik masa tempoh Perintah Pergerakan Kawalan (PKP) bermula Mac 2020. Mana taknya, berpeluh-peluh nak bayar bil yang sebelum ni kurang RM200 sekarang dah jadi RM500!

Memang tak menang tanganlah Tenaga Nasional Berhad (TNB) nak layan aduan orang ramai. Nasib baik ada inisiatif seperti Bantuan Prihatin Nasional (BPN) dan diskaun tambahan elektrik sebanyak 8%. TNB pun dah janji takkan potong elektrik kalau terlewat bayar masa tu.

Barulah kita sedar yang selama ni memang kita tak pernah ambil tahu cara nak kira bil. Dapat je bil, pejam mata je bayar, asalkan jumlah tu masuk akal.

Jadi, kami jelaskan dalam artikel ni macam mana sebenarnya bil elektrik ni dikira. Jom baca!

Apakah Waktu Puncak Dan Luar Waktu Puncak?

Sebelum tu, anda tahu tak kita ada dua jenis waktu untuk penggunaan elektrik ni? Waktu puncak (peak hour) bermula dari jam 8.00 pagi hingga 10.00 malam dan luar waktu puncak (off-peak hour), 10.00 malam sampai 8.00 pagi.

Waktu ni penting untuk kira skim tarif Time of Use (TOU) sebab kadar tarif luar waktu puncak lagi rendah dari waktu puncak.

bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb
bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb

Jangan risau, sebab skim ini khas untuk penggunaan bukan domestik seperti hartanah jenis komersial. Tapi, kalau anda tinggal di kondominium atau apartmen yang digunakan sebagai pejabat atau pusat perniagaan seperti SoHo, SoVo, SoFo, kenalah faham benda ni ya!

Amaun cukai tanah, utiliti dan caj telefon pun berbeza. Biasanya lebih mahal berbanding hartanah bukan komersial termasuk bil elektrik. Misalnya, caj minimum yang dikenakan untuk tarif komersial adalah RM7.20 berbanding tarif domestik iaitu cuma RM3.00!

PropertyGuru Tip

Hartanah komersial adalah sebarang harta bukan kediaman yang dibeli dan digunakan khas untuk aktiviti perniagaan atau komersial.

Cara Kira Bil Elektrik Anda!

Mula-mula memang akan pening sikit nak fahamkan cara pengiraan kos elektrik ni, lama-lama nanti petik jari je.

Nak kira bil elektrik ni bukan sekadar anggaran, tapi bergantung pada bacaan kadar blok tarif seperti jadual di bawah.

Kategori Blok Tarif

Unit

Caj Semasa (RM)

200kWh (1-200 kWh) pertama untuk sebulan

sen/kWh

0.218

100kWh (201-300 kWh) seterusnya untuk sebulan

sen/kWh

0.334

300kWh (301-600 kWh) seterusnya untuk sebulan

sen/kWh

0.516

300kWh (601-900 kWh) seterusnya untuk sebulan

sen/kWh

0.546

kWh (901 kWh ke atas) seterusnya untuk sebulan

sen/kWh

0.571

bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb
bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb

Caj yang tertera tu adalah per kWh tau. Maknanya, jumlah akhir bil elektrik anda nanti akan bergantung pada berapa jumlah kapasiti (W) bagi setiap peralatan elektrik yang ada dalam rumah anda dan juga berapa lama masa penggunaan barang tersebut.

Formula pengiraan besarnya macam ni:

bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb
bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb

Contohnya, dalam rumah anda ada satu peti sejuk dan satu pendingin hawa yang mempunyai 700W dan 950W masing-masing. Kedua-duanya dipasang selama 24 jam dan 8 jam.

Jumlah kapasiti yang digunakan sehari adalah 24,400W. Kalau bahagi 1000, jadinya 24.4kWh sehari, sebulan bersamaan dengan 732kWh. Lepas dah ada anggaran, bolehlah anda kira pula caj amaun berdasarkan blok tarif tadi!

Kategori Blok Tarif

Blok Prorata (kWh)

Kadar (RM)

Jumlah (RM)

200

200

0.218

43.60

100

100

0.334

33.40

300

300

0.516

154.80

300

132

0.546

72.072

JUMLAH

732

-

303.872


bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb
bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb

Ini bermakna, jumlah yang anda kena bayar sebulan cuma RM303.872 je ke?

Tidak! Disebabkan jumlah penggunaan anda dah lebih 600kWh, lagi 132kWh itu akan dikenakan cukai perkhidmatan sebanyak 6% daripada jumlah (RM) blok tarif yang ke 601kWh ke atas seterusnya.

Bukan itu sahaja, caj Kumpulan Wang Tenaga Boleh Baharu (KWTBB) sebanyak 1.6% daripada jumlah (RM) penggunaan pada bulan tersebut pun akan diambil kira sebab penggunaan elektrik anda dah lebih 300kWh.

Jadi, jumlah sebenar anda kena bayar ialah sebanyak RM303.872+ RM4.32 + RM4.86= RM313.052!

Tak sanggup nak bayar lebih? Ha, kenalah pastikan penggunaan elektrik anda tu ngam-ngam 300kWh saja!

Tapi, kenalah buat kiraan dengan betul dan semak dengan TNB sebelum viralkan isu. Nanti jadi macam pengguna ni yang mendakwa bil elektriknya naik 600%, tapi lepas disiasat rupa-rupanya bilnya hanya naik 120% menggunakan kaedah prorata.

bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb
bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb

Paling penting, nampak je naik, terus semak dengan TNB, mereka syarikat besar, tentulah nak jaga nama baik juga. Kalau tak dilayan, ha barulah buat hal di media sosial. Kita ada hak untuk buat bising!

Sekarang dah pandai kira bil, kita tengok pula punca bil iaitu meter elektrik TNB!

Perlu Ke Tukar Meter Lama TNB?

Bila ada isu bil elektrik naik je, mesti kita akan tengok meter ni betul ke tak? Dan kalau tak betul bila kita buat aduan, TNB akan datang tukar meter kalau perlu.

Mungkin anda tertanya-tanya, perlu ke tukar meter TNB ni? Jawapannya, perlu! Sebabnya, menurut siasatan TNB, 80% aduan kenaikan bil elektrik yang diterima adalah disebabkan oleh meter rosak dan pengusikan meter.

Selain tu, meter berusia 15 tahun tu perlu juga ditukar sebab ada kemungkinan ia dah tak beri bacaan tepat. Manalah nak ingat meter elektrik umur berapa kan?

Jangan bimbang, TNB ada pangkalan data usia meter dan akan melakukan rutin penggantian sebaik sahaja ia berusia 15 tahun!

bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb
bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb

Nasib Baik Ada Meter Pintar TNB!

Lepas ini anda tak perlu risau lagi dengan sebab dah ada Meter Pintar atau Smart Meter TNB. Apa yang menariknya dengan meter pintar ni, anda boleh tengok sendiri pola penggunaan elektrik rumah anda setiap setengah jam melalui applikasi TNB.

Bacaan meter harian secara terperinci akan dihantar ke dalam sistem TNB dan anda boleh terus tengok keseluruhan penggunaan elektrik anda selepas 24 jam. Canggihnya!

Boleh percaya ke meter pintar ni? Mestilah boleh! Pemasangan meter pintar memang ikut standard piawaian oleh SIRIM Berhad & Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) serta dipantau oleh Suruhanjaya Tenaga.

Nak pasang meter pintar tu pun memerlukan kontraktor bertauliah dari Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (NIOSH). Sebenarnya juga, smart meter ni dalam proses digunakan secara meluas di seluruh dunia!

TNB Dah Mula Pasang Ke Meter Pintar?

Pemasangan meter pintar sudah bermula sejak 2014 lagi dengan projek perintis di Melaka dan Putrajaya. Di Melaka je 340,000 smart meter ni sudah dipasang TNB dan ia merancang memasang 1.4 juta meter pintar di Lembah Klang.

Dianggarkan pada 2020, 8.5 juta pelanggan di seluruh negara akan menerima meter pintar TNB ni.

bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb
bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb

Kredit pic: amanz.my

Kalau Bil Silap Lagi, Apa Nak Buat?

Tak bermakna ada meter pintar, semua kesilapan bacaan bil dah tak ada! Kesalahan bacaan meter tetap boleh berlaku cuma peratus risikonya rendah berbanding dengan meter biasa.

Kesilapan yang mungkin masih wujud contohnya meter rosak, ketidakstabilan konfigurasi ataupun bil direkod lebih dari 30 hari.

Apa nak buat kalau jadi macam ni? Jangan panik! Boleh terus hubungi 1300-88-5454 atau pergi ke pejabat TNB negeri masing-masing.

TNB tak akan tiba-tiba potong elektrik anda sepanjang tempoh semakan aduan. Malah, mereka akan masukkan semula lebihan caj yang anda bayar tu ke dalam akaun selepas siasatan dibuat.

Nak jadi pengguna yang bijak kan? Masa inilah anda boleh analisa sendiri dan mula kawal penggunaan elektrik anda setiap hari.

3 Tip Jimat Elektrik!

Pasanglah dua tiga meter pintar sekali pun, bil tetap naik kalau anda tak berjimat jermat. Tambah-tambah musim PKP ni dan hampir semua orang ada di rumah.

Jadi, siang malam lah pasang pendingin hawa, memasak, main game atau tengok TV. Sebenarnya ada banyak cara nak jimatkan bil elektrik ni. Jom amalkan 3 tip kami ni!

1) Tukar peralatan elektrik

bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb
bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb

Zaman sekarang dah banyak alat yang boleh jimatkan tenaga elektrik. Contohnya pendingin hawa dan peti ais yang menggunakan teknologi inverter memang mampu kurangkan penggunakan tenaga elektrik dalam jangka masa panjang.

Harganya agak mahal sikit, tapi apa salahnya kalau melabur untuk benda yang berkualiti tinggi kan? Tak menyesal punyalah!

Selain itu, pastikan alat elektrik yang anda guna tu bertaraf 5 bintang sebab ia merujuk pada kecekapan tenaga bagi sesuatu alat tersebut. Barulah jimat!

2) Kurangkan masa penggunaan elektrik

bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb
bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb

Kadang-kadang, kita syok layan drama 24 jam sampai tertidur, lepas itu lupa nak tutup TV. Tak pasal-pasal bil mencanak naik! Cuba kurangkan kepada 12 jam sehari. Kemudian, tengok ada perubahan tak dekat bil anda?

Belum lagi mak-mak yang suka alat elektrik segera macam air fryer. Campak-campak saja dah siap masak! Memang jimat masa, tapi agak-agaklah, takkan goreng telur pun nak guna air fyer?

Malah, ada pengiraan mendapati penggunaan air fryer ni sebenarnya menggunakan lebih banyak elektrik berbanding oven biasa.

Kalau nak kira penggunaan elektrik setiap peralatan dalam rumah tu, anda boleh rujuk ni, semua formula ada!

3) Cabut plug lepas guna elektrik

bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb
bil elektrik, cara kira bil elektrik, smart meter tnb, meter pintar tnb

Nampak macam remeh tapi hasil dia memang berkesan. Kadang-kadang kita tak kisah pun nak cabut plug lepas guna terutamanya masa cas telefon bimbit atau seterika. Aliran elektrik masih berjalan selagi plug masih terpasang walaupun tiada alat yang bersambung.

Kalau nak tahu, dengan cara ini boleh jimatkan bil elektrik anda sampai RM50 sebulan tau! Tapi, ini bergantung juga pada jenis rumah serta bilangan dan jenis elektrik yang anda gunakan di rumah.

Jom Bertindak Sekarang!

Bak kata orang, berjimat ni amalan mulia. Cuba ubah cara hidup anda yang suka membazir elektrik tu kepada tabiat berijmat-cermat.

Selain itu, sikap ukur baju di badan sendiri pun penting. Jangan terikut-ikut trend pakai alat-alat yang canggih dan kuat elektrik tapi bil elektrik tak mampu bayar.

Tak rugi pun kalau ubah tabiat buruk kita tu ke arah kebaikan. Manfaatnya untuk diri sendiri juga! Pemasangan meter pintar pun terbukti dapat bantu kita untuk berjimat sebab boleh pantau dan rancang pola penggunaan elektrik kita.

Apa tunggu lagi, jom sama-sama jadi pengguna yang bijak!

Anda memang orang yang sayangkan alam sekitar dan tak mahu membazir duit bayar utiliti banyak sangat? Bolehlah tengok panduan bangunan hijau kami sediakan ni. Boleh juga tengok senarai kondominium hijau untuk dijual di Malaysia!