Selepas Perceraian, Apa Jadi Kepada Hartanah Anda?

·7-min read
Selepas Perceraian, Apa Jadi Kepada Hartanah Anda?
Selepas Perceraian, Apa Jadi Kepada Hartanah Anda?

Click here for English version.

Perkahwinan bukan kisah dongeng, semuanya bahagia sampai ke Jannah. Ada dugaan dan cabaran perlu dihadapi, tak cukup dengan lafaz cinta dan akad nikah je.

Kestabilan kewangan, bertemu pasangan sehati sejiwa yang sepadan dan membina rumah tangga bukanlah mudah.

Ada antara kita yang tak bernasib baik, rumah tangga dibina berkecai di tengah jalan. Tiada siapa mahukan perceraian, tapi kadang-kadang memang tak boleh elak. Lebih baik bahagia hidup seorang daripada derita dalam perkahwinan kan?

Zaman sekarang ni, bukan sesuatu yang aneh orang bercerai, tapi masih ramai yang kadang kala lupa untuk sediakan payung sebelum hujan, termasuklah memilih untuk mengambil pemilikan bersama dalam pembelian hartanah, tak kisahlah untuk pelaburan atau tempat tinggal.

Jadi, bila perceraian terjadi (mintak simpang lah), apa yang akan berlaku kepada hartanah hak milik bersama itu? Adakah dapat 50% bahagian secara automatik?

Bagaimana pula jika hartanah terbabit di bawah nama anda seorang, bolehkah anda terus memilikinya?

bercerai, pemilikan hartanah, perceraian, pinjaman perumahan
bercerai, pemilikan hartanah, perceraian, pinjaman perumahan

Apakah Jenis Pemilikan Hartanah Itu?

Terdapat dua jenis hak pemilikan, hak milik tunggal, dan hak milik bersama.

Pemilikan Hak Tunggal

Bila hak milik hartanah adalah di bawah nama anda seorang saja, dikenali juga sebagai hak milik tunggal.

Situasi ni berlaku apabila hartanah, pinjaman dan semua dokumen sah yang terbabit ditandatangani di bawah nama anda seorang dan anda memiliki 100% pemilikan terhadap hartanah itu. Mudah kan?

Pemilikan Bersama

Sebaliknya, pemilikan bersama adalah bila dua atau lebih pihak atau individu (tidak semestinya pasangan hidup) berkongsi hak pemilikan bersama hartanah terbabit dengan bahagian dan kepentingan sama rata.

Namun begitu...kerana Malaysia mengamalkan penyewaan secara bersama, peratusan pemilikan berbeza boleh diberikan mengikut persetujuan antara kedua-dua pihak.

Terdapat empat kategori pemilikan bersama di Malaysia dengan setiap kategori ada kebaikan dan keburukannya sendiri, seperti yang dijelaskan di bawah ini. Oleh itu, anda mesti tahu dan faham kategori mana yang kena dengan anda.

PropertyGuru Tip

Semua pemilikan bersama melibatkan satu risiko besar: jika salah seorang pemilik menghadapi masalah kewangan, pemilik yang lain juga akan mendapat tempiasnya! Ahem ... soal skor kredit misalnya.

1) Pasangan berkahwin

perceraian, bercerai, pemilikan hartanah, pinjaman perumahan
perceraian, bercerai, pemilikan hartanah, pinjaman perumahan

Kelebihan: Dengan menggabungkan jumlah pendapatan suami isteri, potensi margin pembiayaan menjadi lebih tinggi untuk pinjaman rumah, termasuk tempoh pegangan lebih lama jika mereka masih muda.

Keburukan: Risiko terbesar? Apa lagi, sudah tentunya hubungan itu sendiri. Namun ada juga kelemahan lain: kedua pemilik bersama mungkin kehilangan peluang kedua untuk menggunakan pengecualian RPGT.

2) Pasangan tak berkahwin

Kelebihan: Sudah pasti kehidupan lebih tenang secara ekonominya, di mana perbelanjaan hidup dan cukai hartanah dibahagi sama rata. Lebih baik kahwin kan?

Keburukan: Berbanding pasangan suami isteri, pasangan yang belum berkahwin berdepan lebih banyak kesulitan ketika prosedur kelulusan pinjaman perumahan. Pengagihan harta pusaka juga menjadi lebih sukar, kerana tidak ada banyak undang-undang yang melindungi pasangan yang belum berkahwin.

PropertyGuru Loan Pre-Approval
PropertyGuru Loan Pre-Approval

Penyelesaian Relevan

PropertyGuru Loan Pre-Approval

3) Kawan atau rakan pelaburan

Kelebihan: Tak banyak risiko perjanjian sebab boleh tetapkan syarat dalam perjanjian dengan lebih mudah dan jelas kerana tak wujud soal romantik ke tak.

Keburukan: Kalau niat kedua-dua pemilik bersifat komersial semata-mata, kedua-duanya memang nak untung je, akan terdapat risiko berlakunya salah faham dan pertikaian kerana tiada komitmen perhubungan, banyak kesan buruk nanti macam putus kawan. Boleh pening kepala dibuatnya.

perceraian, bercerai, pemilikan hartanah, pinjaman perumahan
perceraian, bercerai, pemilikan hartanah, pinjaman perumahan

4) Ahli keluarga

Kelebihan: Air dicincang tak akan putus, maka kurang risiko komplikasi soal pewarisan hartanah menjadi lebih mudah di masa hadapan.

Keburukan: Perhubungan keluarga boleh retak menanti belah bila melibatkan isu pemilikan bersama hartanah nanti.

Jika Perceraian Berlaku, Apa Jadi Pada Hartanah Itu?

Bila perkahwinan ibarat telur di hujung tanduk, apa lagi pilihan yang ada selain bercerai. Dan sudah pasti, ia bukan mudah. Rumit dan menyakitkan. Lebih parah kalau ada anak ramai, tanah dan undang-undang yang terlibat.

Terdapat dua cara untuk menyelesaikannya. Di Malaysia, pasangan yang sudah berkahwin berhak memutuskan sendiri siapa yang dapat apa. Mereka boleh membincangkannya terlebih dahulu.

Dan siapa tahu, kedua-duanya boleh mencapai kata sepakat. Di bawah adalah dua cara yang boleh digunakan oleh pasangan suami isteri bila melibatkan hartanah bersama:

  • Selesaikan pinjaman dengan menjual hartanah. Hasilnya kemudian dapat dibahagi sama rata antara pemilik ikut kesesuaian mereka.

  • Salah seorang pemilik boleh memilih untuk membeli bahagian pasangan mereka. Jangan bimbang, harta itu kemudian boleh dibiayai semula mengikut kemampuan pemiliknya.

perceraian, bercerai, pemilikan hartanah, pinjaman perumahan
perceraian, bercerai, pemilikan hartanah, pinjaman perumahan

Apa Jadi Jika Tiada Persefahaman?

Tak mungkinlah mudah nak duduk berbincang dan saling membahagikan harta bila dah bercerai. Pasti ada perselisihan faham kerana perbezaan pandangan.

Anda mesti ingat bila hartanah tersebut di bawah pemilikan bersama, anda berdua akan mendapat bahagian 50/50 secara automatik.

Tidak semestinya! Ia berbalik kepada jenis hartanah juga!

Eh Kejap! Apa Kaitan Jenis Hartanah Dengan Semua Ini?

Apabila bercakap tentang “jenis”, ia tidak bermaksud adakah hartanah tersebut dari jenis pangsapuri servis, semi-D dan kondominium (haa pada yang masih belum boleh dapat membezakannya – anda kena baca ini)

Undang-undang Malaysia, secara khususnya, Seksyen 76 (1) Akta Memperbaharui Undang-Undang. (Perkahwinan Dan Perceraian) 1976, membahagikan hartanah kepada tiga jenis untuk tujuan perceraian.

  • Harta sepencarian

  • Harta bukan sepencarian

  • Harta yang diperoleh sebelum berkahwin

perceraian, bercerai, pemilikan hartanah, pinjaman perumahan
perceraian, bercerai, pemilikan hartanah, pinjaman perumahan

Harta sepencarian adalah harta yang diperoleh hasil daripada sumber atau usaha mereka bersama. Misal kata jika pasangan itu membuat pinjaman bersama dan membeli hartanah di bawah pemilikan bersama.

Harta bukan sepencarian pula adalah harta yang diperoleh dari hasil usaha satu pihak sahaja. Dalam erti kata lain, di bawah nama seorang individu saja (pemilikan tunggal)

Harta yang diperoleh sebelum berkahwin agak jarang ada, tetapi pada dasarnya bermaksud harta yang dibeli oleh suami atau isteri sebelum berkahwin.

Tahukah Anda Hartanah Di Bawah Nama Sendiri Boleh Dianggap Harta Sepencarian?

Undang-undang pun taklah selamanya hitam putih, ada kalanya kelabu sikit-sikit.

Okay, hartanah dan hartanah bukan sepencarian yang dibeli sebelum berkahwin; KEDUA-DUANYA boleh dianggap sebagai 'sepencarian' jika mahkamah memutuskan perkara tersebut!

Dalam kes hartanah bukan sepencarian (ingat: hak milik satu pihak sahaja), misalnya hartanah atas nama isteri dan namanya sahaja, suami mungkin masih memperoleh peratusan dari bahagian tersebut!

perceraian, bercerai, pemilikan hartanah, pinjaman perumahan
perceraian, bercerai, pemilikan hartanah, pinjaman perumahan

Dan walaupun hartanah itu dibeli dengan wang tunai milik si isteri sebelum dia bertemu dengan si suami, mahkamah juga boleh menganggapnya sebagai harta sepencarian jika hartanah itu pernah dibaik pulih secara terang-terangan ketika berkahwin.

Misal kata kedua suami dan isteri berkongsi kos ubah suai.

Asasnya, ia berbalik kepada mahkamah yang menentukannya. Ada tiga perkara ini yang selalunya diambil kira.

  • Sumbangan kedua-dua pihak, baik dari segi wang, aset atau menguruskan keluarga.

  • Hutang suami isteri yang dibuat untuk manfaat bersama

  • Keperluan mana-mana kanak-kanak di bawah umur 18 tahun.

Nak Selamat? Kena Ada Hitam Putihlah!

Sama seperti bagaimana Perjanjian Jual Beli (SPA) melindungi anda daripada penjual/ pembeli yang menipu wang anda.

Perjanjian Pemilikan Bersama dapat melindungi hak kedua-dua pihak yang terlibat dalam pembelian bersama hartanah.

perceraian, bercerai, pemilikan hartanah, pinjaman perumahan
perceraian, bercerai, pemilikan hartanah, pinjaman perumahan

Tak kiralah betapa indahnya hubungan anda dengan pasangan sekarang, anda masih digalakkan untuk mendapatkan Perjanjian Pemilikan Bersama yang lengkap. Ini bagi membantu menyelesaikan sebarang pertikaian yang mungkin timbul di masa depan.

Hak, tanggungjawab dan kewajiban kedua-dua pihak perlu dijelaskan dengan terang untuk mengelakkan berlakunya kejutan yang boleh membuatkan anda ‘gila’ nanti.

Yang paling penting adalah kena ada strategi terakhir untuk kemungkinan berlakunya senario yang tak terduga seperti kematian mengejut atau kesulitan kewangan.

Berapa Banyak Bahagian Yang Saya Dapat Selepas Perceraian?

Dalam soal pembahagian hartanah, sebenarnya tak ada jawapan yang konkrit. Kerana perkahwinan dan keluarga tak semuanya sama! Setiap keluarga unik, dan kes pun berlainan.

Tetapi pada dasarnya, jika anda dan bekas pasangan berjaya mencapai kata sepakat siapa dapat berapa, maka itu adalah persetujuan antara anda berdua.

Namun, jika kes perlu dibawa ke mahkamah, mahkamah akan memutuskan. Sekiranya anda bernasib baik, anda dan pasangan mungkin akan mendapat pembahagian 50/50 secara adil.

PropertyGuru Tip

Ingat, sentiasa berhati-hati bila ingin menandatangani sebarang kontrak dengan orang lain - walaupun mereka adalah orang yang anda sayangi. Semua orang boleh berubah, tapi kontrak memang tak berubah!

Memanglah tiada siapa nak bercerai, tiada siapa letak perceraian sebagai tujuan hidup, tapi rezeki perkahwinan masing-masing kan? Yang penting, kena bersiap untuk semua kemungkinan, mungkin tak jumpa pasangan istimewa, tapi anda masih boleh cari rumah idamanku bersama kami...

Panduan Relevan