Projek Perumahan Terbengkalai! Apa Pembeli Boleh Buat?

·5-min read

Click here for English version

Bagi mereka yang tinggal, berulang alik ataupun bekerja di Lembah Klang, setiap hari pasti akan anda nampak satu dua projek pembangunan yang terbengkalai.

Betul-betul mencacatkan pemandangan, kan? Tapi bagaimana jika anda adalah pembeli projek terbengkalai yang tiap hari nampak tu? Aduh perit hati, nak kumpul duit beli bukannya senang!

Risiko terbengkalai memang sentiasa ada terutama sekali bila pemaju gina konsep ‘jual dulu baru bina’.

Konsep ini memang menarik pembeli yang dapat harga lebih murah tapi ada kelebihan untuk pemaju juga. Ya lah bila dah ada aliran keluar masuk duit, mereka pun lagi yakin dapat siapkan projek.

Tapi, tak semua macam tu, orang kata malang tak berbau! Jadi, apa nak buat kalau anda adalah pembeli projek terbengkalai? Jom tengok apa boleh buat!

pinjaman perumahan, pemaju perumahan, projek perumahan terbengkalai, rumah tak siap
pinjaman perumahan, pemaju perumahan, projek perumahan terbengkalai, rumah tak siap

1. Tamatkan Perjanjian Jual Beli (SPA)

Seperti kebanyakan undang-undang perumahan lain, anda dilindungi Akta Pembangunan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966, atau lebih dikenali sebagai "HDA 1966".

Petikan utama yang harus anda rujuk (jika anda berada dalam situasi di mana hartanah anda ditinggalkan oleh pemaju) adalah Bahagian 8A, yang menyatakan:

Bahawa anda sebagai pembeli, berhak untuk menamatkan Perjanjian Jual Beli (SPA) anda dengan tiga syarat perlu dipatuhi!

pinjaman perumahan, pemaju perumahan, projek perumahan terbengkalai, rumah tak siap
pinjaman perumahan, pemaju perumahan, projek perumahan terbengkalai, rumah tak siap

Syarat tamatkan SPA/ saman pemaju

Ini adalah salah satu peruntukan terbaru HDA yang dikuatkuasakan pada 2015. Sebelum ini, nak menamatkan perjanjian SPA memang bukan main susah lagi!

Sebelum ni, langkah pertama ialah anda kena kumpul kesemua persetujuan bertulis sekurang-kurangnya 75% pembeli rumah lain yang telah menandatangani SPA.

Kemudian anda perlu tulis surat kepada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan bagi mendapatkan kelulusan menamatkan SPA.

Dengan adanya pindaan baru ini, anda dah tak perlu susah-susah lagi nak kumpul bala tentera pergi serang pemaju tak siapkan projek ni.

pinjaman perumahan, pemaju perumahan, projek perumahan terbengkalai, rumah tak siap
pinjaman perumahan, pemaju perumahan, projek perumahan terbengkalai, rumah tak siap

2. Dapat Semula Bayaran Penuh Dari Pemaju

Juga dinyatakan di bawah seksyen 8a (3) di mana jika anda memilih untuk menamatkan SPA anda dengan alasan ini, pemaju harus mengembalikan wang anda sepenuhnya dalam masa 30 hari – tanpa mengenakan sebarang faedah!

3. Pemaju Juga Boleh Disaman

Selain seksyen 8A, pembeli juga dilindungi di bawah seksyen 18A HDA (lihat di bawah). Menerusi seksyen baru ini, pemaju perumahan boleh didakwa dan disaman kerana mengabaikan projek mereka.

pinjaman perumahan, pemaju perumahan, projek perumahan terbengkalai, rumah tak siap
pinjaman perumahan, pemaju perumahan, projek perumahan terbengkalai, rumah tak siap

Pendek kata, pemaju perumahan yang mengabaikan projek mereka boleh dikenakan denda RM250,000 sehingga RM500,000, atau hukuman penjara sehingga 3 tahun, atau kedua-duanya sekali!

Selaku Pembeli Rumah, Kena Sentiasa Berwaspada!

Persoalannya, walaupun undang-undang baru ini sudah wujud dan sepatutnya melindungi kita selaku pembeli rumah, mengapa kejadian seperti ini masih berlaku?

Dalam kes itu, pihak berkuasa memberitahu pembeli projek kediaman terbengkalai di Serendah bahawa pembangunan itu tidak boleh dianggap sebagai terbengkalai. Eh kenapa ya?

Ini kerana lesen kontraktor terlibat dah 'mati', maka ia jatuh dalam kategori pembangunan 'lewat'. Banyak lagi lompang undang-undang masih wujud.

Salah satu contoh lagi ialah, walaupun dinyatakan pembeli berhak untuk menamatkan SPA sekiranya tidak ada pembangunan berterusan selama enam bulan.

Tapi ada pemaju yang ‘main kotor’ dengan melakukan pembangunan kecil pada setiap bulan keenam, dan mengulangi kitaran untuk bertahun-tahun lamanya. Jadi, ikut undang-undang, masih ada 'kerja' dijalankan!

PGMY_No_1
PGMY_No_1

Peruntukan ini hanya terpakai untuk pembangunan kediaman saja, dan tak melindungi pembangunan komersial di bawah undang-undangnya.

Yang bagusnya, baru-baru ini dinyatakan bahawa Pengawal Perumahan tak berkuasa untuk memberikan lanjutan masa kepada pemaju hartanah.

Benda ni penting sebab salah satu syarat yang diperlukan sebelum anda dibenarkan menamatkan SPA adalah perakuan dari Pengawal Perumahan.

Pengawal Perumahan bertanggungjawab harus menyatakan yang pemaju telah menolak untuk melaksanakan/menangguhkan/ menggantung/menghentikan kerja pembinaan untuk jangka masa berterusan selama enam bulan atau lebih dari tarikh pelaksanaan SPA.

Tips Elak Jadi Mangsa Projek Terbengkalai

Elakkan dari terjebak dengan skim Jual Kemudian Bina (JKB). Sebaliknya, pilihlah konsep Bina Kemudian Jual (BKJ).

Salah satu yang popular ialah Bina Kemudian Jual 90:10, di mana pembeli membayar duit pendahuluan muka 10%, dan selebihnya 90% hanya apabila rumah sudah siap.

Lakukan sedikit kajian dan pastikan anda tahu serba sedikit tentang pemaju tersebut sebelum membeli projek dari mereka.

pinjaman perumahan, pemaju perumahan, projek perumahan terbengkalai, rumah tak siap
pinjaman perumahan, pemaju perumahan, projek perumahan terbengkalai, rumah tak siap

Pemaju Mana Anda Patut Elak!

Anda juga kena tahu pemaju yang disenarai hitam oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan Malaysia.

Walaupun terdapat sebab mengapa sesebuah projek diabaikan, dari kerana pengurusan yang lemah dan tak berpengalaman, gagal mengikut arus perubahan pasaran sehingga aktiviti penipuan demi keuntungan semata, semuanya boleh berlaku kepada anda.

Oleh itu, pastikan anda benar-benar yakin dengan kemampuan pemaju untuk menamatkan satu-satu projek. Antara pemaju yang disenarai hitamkan adalah:

  • Bahagia Indah Properties Sdn Bhd

  • Conci One (M) Sdn Bhd

  • Evergreen Acres Sdn Bhd

  • Ganda Selat Sdn Bhd

  • KA Resources Sdn Bhd

  • Linear Legend Sdn Bhd

  • Mekar Kota (M) Sdn Bhd

  • Primeplan Sdn Bhd

  • SL Work Force Development Sdn Bhd

  • Tang & Lee Development Sdn Bhd

pinjaman perumahan, pemaju perumahan, projek perumahan terbengkalai, rumah tak siap
pinjaman perumahan, pemaju perumahan, projek perumahan terbengkalai, rumah tak siap

Anda juga boleh tengok status projek rumah terbengkalai di seluruh Malaysia setakat 2021 ni. Banyak juga kan?

Jadi, pilihlah pemaju besar yang ada nama dan reputasi baik. Kenapa?

Kerana pemaju besar kebiasaannya memiliki portfolio yang kukuh, pengalaman dan modal kewangan bagi memastikan proses pembinaan berjalan lancar dan anda pun tak payah risau sangat.

Selain itu, kebiasaannya pemaju yang betul-betul sah mempunyai rekod bagus dalam media sosial. Anda boleh mencari dan merujuk reputasi mereka dalam media sosial.

Semak sekali bahagian ‘comment’ di mana anda boleh melihat ulasan para pembeli sebelum ini. Jadi mudahlah anda untuk membuat pertimbangan.

Dan tak salah jika anda bertanya pada sahabat atau keluarga yang mempunyai pengalaman membeli hartanah.

Pengajaran yang dapat kita simpulkan di sini adalah 'lebih baik banyak tanya awal-awal dari menyesal kemudian hari'. Sebagai seorang pembeli rumah, anda perlu bijak dalam membuat keputusan bagi mengelakkan anda menjadi mangsa yang seterusnya!

Berhati-hati dan ketahui hak anda!

Panduan Relevan