Panduan Terbaik Untuk Pelaburan Hartanah Di Malaysia

·7-min read

Click here for English version.

Nampak gayanya ramai yang dah buat duit dalam pasaran hartanah, anda pula bagaimana? Ya, anda mungkin dah memiliki sebuah hartanah, iaitu kediaman yang anda tinggal sekarang ini. Jadi, tak kan anda nak duduk saja! Tak rasa nak cuba melabur ke?

Jangan risau! Kami ada banyak maklumat yang boleh membantu anda memulakan langkah pertama dalam dunia pelaburan hartanah yang menguntungkan, itu pun jika anda berminat! Masih belum yakin? Apa kata baca dulu sampai habis!

Kenapa Perlu Melabur Dalam Hartanah?

Cuak juga kan nak membeli hartanah semata-mata untuk tujuan pelaburan. Dah lah nampak macam risiko kewangan sangat besar; yang mungkin tak perlu dan tak mampu untuk anda ambil.

Bentuk pelaburan lain, seperti simpanan tetap atau emas, kurang sikit risikonya, betul tak? Ada benarnya pendapat tu, jenis pelaburan begitu secara amnya menawarkan kadar pulangan yang dijamin setiap tahun.

Tapi, pulangannya hanyalah lebih sedikit daripada akaun simpanan biasa, dan semua dana anda akan disimpan di dalam bank bertahun-tahun lamanya.

Tak seperti dengan pandangan popular orang ramai, sebenarnya memilih untuk melabur dalam hartanah adalah pilihan yang stabil dan wajar untuk dipertimbangkan, berbanding dengan sesuatu yang tak menentu, seperti pasaran saham.

pelaburan hartanah, pinjaman perumahan, sewa rumah, cari rumah sewa, beli rumah, pinjaman bank, keuntungan hartanah
pelaburan hartanah, pinjaman perumahan, sewa rumah, cari rumah sewa, beli rumah, pinjaman bank, keuntungan hartanah

Walaupun terdapat banyak halangan kos akses yang tinggi (tak sentuh lagi pasal bayaran wang pendahuluan!), faedahnya tetap ada, bahkan anda akan dapat lebih dari apa yang anda laburkan.

Nilai hartanah cenderung untuk naik dari masa ke semasa, terutamanya jika terdapat peningkatan infrastruktur di sekitar hartanah terbabit. Menyewa hartanah juga dapat memberikan anda pendapatan bulanan tetap.

Kebiasaanya, dengan memiliki pekerjaan tetap dan pada masa yang sama melabur dalam hartanah sebenarnya lebih mudah untuk memohon pinjaman, terutama sekali jika anda seorang pemain baru dalam pasaran ini.

Skim Sewa-Untuk-Beli (RTO), pembelian secara berkumpulan, dan pembiayaan penjual hanyalah beberapa cara yang dapat digunakan oleh mereka yang berpendapatan tetap bagi membantu mereka dalam pembelian harta tanah.

Sebenarnya, tak mustahil pun untuk anda mula melabur, walaupun tanpa duit (atau langsung tak ada wang)! Ya, anda tiada wang dan ingin melabur dalam hartanah? Boleh je!

Jadi kalau yakin dengan kemahiran dan ilmu hartanah anda dan perlu meminjam wang, anda ada pilihan lain yang boleh dipakai seperti meminjam dari pemberi pinjaman wang berlesen (sah) atau pemborong hartanah.

PropertyGuru Tip

Proses pemborong hartanah melibatkan perjanjian dengan penjual yang mencari pembeli untuk mendapatkan komisen.

Jenis Pelaburan Hartanah Yang Perlu Anda Tahu

pelaburan hartanah, pinjaman perumahan, sewa rumah, cari rumah sewa, beli rumah, pinjaman bank, keuntungan hartanah
pelaburan hartanah, pinjaman perumahan, sewa rumah, cari rumah sewa, beli rumah, pinjaman bank, keuntungan hartanah

Salah satu perkara pertama perlu anda fahami tentang pelaburan hartanah adalah tiada satu pun skim pelaburan yang benar-benar sesuai dengan ada.

Terdapat banyak cara untuk mencuba ‘nasib’ dalam pasaran hartanah, dan semuanya bergantung pada anggaran, kesanggupan ambil risiko, dan tujuan pelaburan anda.

Tanyakan pada diri anda soalan penting ini: anda jenis pelabur hartanah yang mana satu? Terdapat banyak jenis pelabur hartanah di luar sana, tetapi yang paling biasa adalah mereka yang melabur untuk jangka panjang atau jangka pendek.

Pertama sekali, jom kita lihat pelabur jangka pendek dulu! Nak tahu tak, jika golongan ini benar-benar melabur dengan betul, pasti cepat kaya punya! Terdapat dua kaedah bagaimana ia boleh dilakukan:

  • Anda boleh memilih untuk melabur di kawasan yang sedang dibangunkan, atau jenis hartanah ‘trendy’, dengan niat untuk segera menjualnya selepas harga naik mendadak

  • Memilih untuk ‘menterbalikan harta tanah’, ini biasanya dengan membeli hartanah lama atau terbengkalai, mengubahsuai, kemudian menjualnya secepat mungkin untuk keuntungan bersih.

Bagi mereka yang memilih jalan untuk pelaburan jangka panjang, hanya perlu tumpu pada SATU perkara saja: peningkatan nilai hartanah dari masa ke semasa. Sekali lagi, terdapat 2 kaedah yang boleh digunakan:

  • Pulangan modal: Apabila anda memutuskan untuk menjual hartanah setelah harga jualan meningkat pada peratusan tertentu melebihi harga pembelian asal.

  • Pulangan sewa: Apabila anda menyewakan keseluruhan hartanah, atau hanya sebahagiannya, kepada orang lain sehingga anda dapat memperoleh aliran pendapatan pasif yang stabil sepanjang tempoh pemilikan.

pelaburan hartanah, pinjaman perumahan, sewa rumah, cari rumah sewa, beli rumah, pinjaman bank, keuntungan hartanah
pelaburan hartanah, pinjaman perumahan, sewa rumah, cari rumah sewa, beli rumah, pinjaman bank, keuntungan hartanah

Jadi, setelah pelaburan jangka pendek anda telah menghasilkan sejumlah wang, anda boleh beralih ke strategi jangka panjang pula dengan pulangan sewa yang lebih stabil.

Kini anda boleh merancang kewangan masa depan anda selepas itu pelaburan anda akan menjadi lebih menarik, sampai nak tolak pun tak boleh.

Pastikan anda sedang dalam proses memilih hartanah, jadi anda boleh mengoptimumkan pulangan pelaburan (ROI) dengan:

  • Memilih hartanah yang lebih murah

  • Membeli di kawasan yang popular

  • Tak membeli rumah yang memerlukan pembaikan & baik pulih

  • Memiliki pendapatan tetap sekiranya berlaku kecemasan

  • Menjadikannya secantik mungkin tanpa menganggu bajet anda

Ha lagi satu! Jangan hadkan diri anda dengan membeli hartanah kediaman sahaja! Terdapat banyak jenis hartanah di luar sana yang boleh dibeli untuk pelaburan. Lot komersial, runcit, dan perindustrian berpotensi besar untuk pulangan.

Dan jika anda jenis seorang yang berhati-hati, anda sentiasa boleh melabur dalam Amanah Pelaburan Hartanah (REIT) di mana ahli profesional akan menguruskan pelaburan untuk anda.

PropertyGuru Tip

REIT umumnya adalah apabila anda membeli saham syarikat hartanah yang mengagihkan pendapatannya sebagai dividen untuk anda.

Buat Duit Menerusi Hartanah – Mudah dan Menguntungkan!

pelaburan hartanah, pinjaman perumahan, sewa rumah, cari rumah sewa, beli rumah, pinjaman bank, keuntungan hartanah
pelaburan hartanah, pinjaman perumahan, sewa rumah, cari rumah sewa, beli rumah, pinjaman bank, keuntungan hartanah

Kadang-kadang, anda kena ikut kata hati terutama sekali apabila melibatkan hartanah. Namun, semuanya berbalik pada pengalaman yang anda ada.

Tengah anda sibuk mendapatkan pengalaman, kami ada untuk membantu anda! Sebagai seorang pelabur baru, anda kena pastikan anda berada di posisi yang stabil untuk melabur.

Sebagai permulaan, pastikan kewangan anda terurus terlebih dahulu, dan mempunyai strategi pengurusan risiko yang baik. Kemudian, didik diri anda dengan asas pelaburan hartanah.

Anda juga perlu tahu bagaimana untuk mengenal pasti tawaran yang terbaik berdasarkan lokasi, nilai pasaran, kualiti hartanah dan pasaran sewa rumah.

Awasi trend pasaran dan pemacu permintaan, dan pelajari bagaimana memanfaatkan kekurangan serta kadar pertukaran.

PropertyGuru Tip

Peraturan ‘kekurangan bekalan’ adalah bahawa anda harus mencari sesuatu yang membezakan anda daripada hartanah lain yang membanjiri pasaran, sama ada dari segi reka bentuk dalaman kreatif atau pengubahsuaian dan baik pulih.

Sebaik anda melangkah masuk ke dalam pasaran, anda kini boleh mula mengembangkan kekayaan peribadi anda dengan meningkatkan asas aset pelaburan anda sambil mengawasi aliran tunai anda.

Di samping itu, anda perlu sentiasa menilai portfolio anda untuk melihat apa yang boleh diperbaiki, sambil memberi masa kepada hartanah anda untuk bertambah nilainya.

pelaburan hartanah, pinjaman perumahan, sewa rumah, cari rumah sewa, beli rumah, pinjaman bank, keuntungan hartanah
pelaburan hartanah, pinjaman perumahan, sewa rumah, cari rumah sewa, beli rumah, pinjaman bank, keuntungan hartanah

Pantau prestasi dengan mengira jumlah pulangan anda, sama ada berdasarkan tunai atas pulangan tunai atau Pulangan Pelaburan (ROI).

Bila tiba masanya anda membuat keputusan untuk membeli atau menjual, fikirkan berapa nilai harga yang sesuai untuk anda - memahami matlamat hidup (dan kewangan) anda sendiri adalah langkah pertama untuk mendapatkan 'harga yang tepat'.

Melakukan penilaian hartanah secara profesional adalah langkah pertama yang penting, tapi harga yang anda putuskan pada akhirnya juga bergantung pada keadaan peribadi semasa dan tujuan pelaburan anda.

Adakalanya, anda mudah tertarik dan fokus pada keuntungan dari penjualan hartanah. Walau bagaimanapun, jangan lupa untuk mempertimbangkan faedah jangka panjang dari pulangan sewa tetap semasa merancang strategi penamat pelaburan anda.

Berhati-Hati Dengan Risiko Yang Menanti!

Di akhirnya, walaupun pelaburan hartanah sangat menguntungkan, tetapi kena ingat ia juga boleh gagal dan memudaratkan.

Pastikan anda menyedari risiko yang terlibat, bagaimana meminimumkan pendedahan anda terhadapnya, dan bersedia membuat sebarang rancangan luar jangkaan.

pelaburan hartanah, pinjaman perumahan, sewa rumah, cari rumah sewa, beli rumah, pinjaman bank, keuntungan hartanah
pelaburan hartanah, pinjaman perumahan, sewa rumah, cari rumah sewa, beli rumah, pinjaman bank, keuntungan hartanah

Beberapa faktor risiko utama yang perlu dipertimbangkan adalah turun naik kadar faedah, sifat kitaran pasaran hartanah, dan bagaimana kejutan politik dan ekonomi luaran dapat menyebabkan kejutan pada nilai hartanah.

Jangan lupa untuk mempersiapkan kemungkinan ini semasa anda membuat rancangan pelaburan anda. Biarkan profesional yang buat spekulasi, terutama jika anda baru hendak bermula.

Walaupun spekulasi hartanah adalah jenis strategi pelaburan yang sah, jangan terlalu percaya pada diri sendiri sampai tak rasional buat keputusan hartanah. Ini bagi mengelakkan anda melakukan kesilapan yang ‘mahal’ harganya.

Keadaan semasa sewa rumah yang tak menentu juga boleh menimbulkan risiko jangka pendek dan jangka panjang. Umumnya, elakkan pembelian hartanah di kawasan di mana penyewa tak berapa nak ada, dan hartanah yang memerlukan banyak pengubahsuaian dan pembaikan.

Sebabnya, anda akan membelanjakan lebih banyak daripada anggaran, dan ROI anda sangat rendah untuk pulangan sewa dan penjualan semula.

Sekarang, anda telah pun menyedari manfaat dan risiko pelaburan hartanah, jadi anda kini dah bersedia untuk berkecimpung dalam pelaburan hartanah pertama anda! Semoga berjaya!

Dah sedia nak melabur? Bolehlah tengok senarai hartanah untuk dijual dalam laman web BM kami ni!