Duit Bantuan Prihatin Nasional (BPN): 5 Cara Anda Boleh Guna!

·9-min read

Rasanya semua dah tahu tentang Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN) bernilai RM250 bilion yang diumumkan oleh Perdana Menteri pada akhir bulan Mac lalu.

Bantuan kewangan yang disediakan oleh kerajaan ni adalah untuk membantu golongan rakyat Malaysia yang menghadapi masalah kewangan dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), dan juga yang terkesan dengan situasi COVID-19 yang sedang hebat melanda seluruh dunia sekarang.

Untuk mengawal kadar kes jangkitan daripada terus meningkat, rakyat digalakkan duduk di rumah, dan mengurangkan interaksi dengan orang lain di luar.

Ini mengakibatkan banyak syarikat dari pelbagai industri tidak berupaya menjalankan perniagaan, dan mengalami kerugian.

Tambahan lagi, terdapat sektor-sektor yang perlu ditutup untuk sementara waktu, yang menyebabkan kehilangan pekerjaan dan pendapatan. Ada pun perniagaan yang terpaksa gulung tikar.

Untuk menyelamatkan ekonomi negara, kerajaan telah memberi kelonggaran untuk keluarkan duit Akaun 2 KWSP, menangguhkan bayaran balik pinjaman bank melalui moratorium untuk 6 bulan, dan juga memperkenalkan Bantuan Prihatin Nasional (BPN).

BPN ni merupakan salah satu inisiatif untuk melegakan bebanan kewangan para rakyat dan terdiri daripada 2 fasa – BPN 1.0 yang diumumkan pada Mac 2020, dan BPN 2.0 yang diumumkan pada September 2020.

Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, wang prihatin rakyat, covid-19, covid 19, pkp, Perintah Kawalan Pergerakan
Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, wang prihatin rakyat, covid-19, covid 19, pkp, Perintah Kawalan Pergerakan

Pendek cerita, melalui BPN, kerajaan akan memberi bayaran tunai secara ‘one-off’ kepada golongan B40 dan M40 (seisi rumah serta bujang), dengan peruntukan hampir RM10 bilion kepada golongan tersebut.

Semua bantuan ni dirangka kerana kerajaan menjangka yang kegawatan ekonomi bakal melanda negara disebabkan isu COVID-19 yang tak tahu bilalah akan berakhir.

Ramai pun kehilangan kerja atau pendapatan, jadi bantuan kewangan kerajaan memang amat diperlukan dan dihargai.

Bacalah sampai habis untuk ketahui apakah BPN, bagaimana untuk memohonnya, serta petua-petua untuk gunakan duit BPN dengan bijak!

Apakah Bantuan Prihatin Nasional (BPN)?

Seperti yang dijelaskan di atas, BPN bertujuan untuk meringankan beban kewangan rakyat Malaysia yang terjejas akibat wabak Covid-19.

Ia boleh dianggap sebagai pelampung sementara untuk membantu rakyat bangkit semula, walaupun perlahan, tetapi pasti!

Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, wang prihatin rakyat, covid-19, covid 19, pkp, Perintah Kawalan Pergerakan
Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, wang prihatin rakyat, covid-19, covid 19, pkp, Perintah Kawalan Pergerakan

Bayaran Fasa Pertama (BPN 1.0) 2021:

Kategori & Pendapatan Bulanan

B40 Isi Rumah RM4,000 Ke Bawah

B40 Bujang RM2,000 Ke Bawah

M40 Isi Rumah RM4,001 - RM8,000

M40 Bujang RM2,001 - RM4,000

Jumlah BPN 1.0

RM1,600

RM800

RM1,000

RM500

Jadual Bayaran

Bayaran Fasa Kedua (BPN 2.0):

Kategori & Pendapatan Bulanan

B40 Isi Rumah RM4,000 Ke Bawah

B40 Bujang RM2,000 Ke Bawah

M40 Isi Rumah RM4,001 - RM8,000

M40 Bujang RM2,001 - RM4,000

Jumlah BPN 2.0

RM1,000

RM500

RM600

RM300

Jadual Bayaran

Bayaran akan dibuat secara peringkat, jadi janganlah panik kalau anda belum menerima wang BPN! Sabar dan tunggu ye!

propertyguru malaysia no 1
propertyguru malaysia no 1

Adakah Saya Layak Untuk BPN? Kalau Tak, Macam Mana?

Sekiranya anda tergolong dalam mana-mana kategori di atas, tahniah kerana anda layak! Anda akan dimaklumkan melalui SMS/emel, dan jangan risau, anda tidak perlu membuat sebarang permohonan.

Penerima Bantuan Sara Hidup (BSH) dan pembayar cukai yang telah berdaftar dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) juga tidak perlu memohon.

Kalau anda langsung tidak menerima sebarang notifikasi oleh LHDN, anda boleh semak status kelayakan anda di laman web rasmi LHDN. Penerima BPN 1.0 tidak perlu memohon sekali lagi untuk BPN 2.0.

Namun begitu, ada yang mungkin dikira sebagai tidak layak untuk BPN. Dalam kes-kes macam ni, anda boleh memohon rayuan untuk menerima BPN 2.0. Senario permohonon boleh dibuat kalau anda:

  • Layak untuk BPN 1.0 tetapi tidak menerima bayaran.

  • Tidak disenarai sebagai penerima BPN 2.0 tetapi layak.

  • Pernah menerima BPN kategori bujang, tetapi sekarang hendak menerima BPN kategori isi rumah selepas berkahwin.

  • Pernah menerima BPN kategori isi rumah, tetapi sekarang hendak menerima BPN 2.0 sebagai ibu/bapa tunggal selepas bercerai.

Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, wang prihatin rakyat, covid-19, covid 19, pkp, Perintah Kawalan Pergerakan
Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, wang prihatin rakyat, covid-19, covid 19, pkp, Perintah Kawalan Pergerakan

Kalau nak memohon untuk BPN 2.0, anda boleh buat begitu online di https://bpn.hasil.gov.my/ atau sendiri hantar borang ke Cawangan/Pusat Khidmat Hasil (PKH)/UTC/LHDNM. Borang permohonan boleh dimuat turun di laman rasmi tersebut.

Permohonan untuk BPN 2.0 bermula 15 Oktober hingga 15 November 2020. Kalau permohonan anda diluluskan, bayaran akan dibuat sekaligus pada bulan Januari 2021.

Bagaimana BPN Akan Dibayar?

Penerima BPN akan menerima bayaran secara automatik, melalui deposit terus ke dalam akaun bank yang terdapat dalam pangkalan data BPN.

Contohnya, untuk penerima BSH atau pembayar cukai yang berdaftar dengan LHDN, mereka akan menerima bayaran melalui akaun bank dalam pangkalan data BSH/LHDN.

Sama juga dengan penerima BPN 1.0 yang akan menerima BPN 2.0, bayaran akan dibuat melalui akaun sama yang diguna untuk bayaran fasa pertama.

Walau bagaimanapun, untuk mereka yang tidak mempunyai akaun bank, bayaran secara tunai boleh diterima di cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN), jadi jangan lupa kunjungi bank – dan pakailah topeng muka!

Agak Banyak Juga Jumlah BPN Ni… Nak Belanja Semua Terus, Boleh?

Tunggu! Bagi anda yang layak dapat bantuan ni (rujuk gambar di bawah), jangan terlalu gopoh berbelanja. Fikirkan dulu dan rancang baik-baik apa yang anda boleh buat dengan Wang Prihatin tu.

Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, wang prihatin rakyat, covid-19, covid 19, pkp, Perintah Kawalan Pergerakan
Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, wang prihatin rakyat, covid-19, covid 19, pkp, Perintah Kawalan Pergerakan

Kalau anda tak pasti apa cara terbaik untuk anda gunakan duit tersebut, boleh pertimbangkan senarai yang kami sediakan ni:

1) Bayar hutang atau bil tertunggak

Sememangnya bila ada hutang atau bayaran tertunggak macam sewa rumah, bil elektrik, bil air dan sebagainya, hati mesti tak tenang.

Mana tahu ada yang sampai dah kena potong bekalan elektrik atau dapat notis keluar rumah. Bukan senang nak cari rumah di saat genting macam sekarang ni, kan?

Jadi, bila dah dapat duit BPN tu, anda bolehlah cuba untuk langsaikan dulu hutang yang ada supaya tak perlu pening-pening lagi fikir macam mana nak kumpul atau cari duit.

Mungkin ni peluang terbaik untuk anda melangsaikan hutang yang ada supaya tak membebankan anda lagi selepas ni.

2) Buat simpanan kecemasan

Selalunya, kalau untuk simpanan kecemasan ni memang ramai yang syorkan untuk simpan sekurang-kurangnya RM1,000.

Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, wang prihatin rakyat, covid-19, covid 19, pkp, Perintah Kawalan Pergerakan
Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, wang prihatin rakyat, covid-19, covid 19, pkp, Perintah Kawalan Pergerakan

Tapi kami faham, kalau anda nak gunakan duit BPN ni sebagai simpanan kecemasan, takkan anda nak simpan terus semua yang dapat tu kan?

Jadi, anda boleh buat macam ni – oleh kerana duit BPN dibayar untuk tempoh dua kali, simpan dulu separuh untuk yang bayaran pertama, dan simpan lagi separuh bila dapat yang bayaran kedua.

Sekiranya anda dah gunakan semua dari bayaran pertama, eloklah bayaran kedua disimpan untuk kecemasan.

Simpanan ni penting sangat, sebab kita tak tahu apa yang akan jadi dalam keadaan yang tak menentu ni.

Kalau boleh, tetapkan satu akaun atau satu tempat untuk simpan duit ni. Selain tu, cuba juga untuk asingkan sedikit duit setiap hari, minggu atau bulan bergantung kepada kemampuan.

Bila ada duit ni, bolehlah anda gunakan bila keadaan dah terdesak, tapi pastikan yang anda guna untuk masa kecemasan saja ya.

3) Menabung untuk tampung kos sara hidup

Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, wang prihatin rakyat, covid-19, covid 19, pkp, Perintah Kawalan Pergerakan
Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, wang prihatin rakyat, covid-19, covid 19, pkp, Perintah Kawalan Pergerakan

Untuk tabung ni, anda kena kumpul sekurang-kurangnya untuk 3 bulan, lebih elok kalau dapat simpan untuk tanggung kos sara hidup selama 6 bulan.

Kiranya, lagi lama lagi bagus, sebab anda tak tahu jika anda berisiko untuk hilang punca pendapatan pada masa akan datang.

Bayangkan: Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) membuat ramalan yang 2.4 juta orang akan kehilangan kerja pada kegawatan ekonomi yang akan datang.

Jadi, untuk mereka yang masih ada gaji bulanan, mula menabung supaya dapat menyimpan sekurang-kurangnya 3 bulan kos sara hidup.

Caranya sangat mudah. Anda kira dulu berapa perbelanjaan bulanan anda, sebagai contoh:

  1. Pinjaman kereta (RM500)

  2. Pinjaman/sewa rumah (RM1,000)

  3. Barang dapur (RM350)

  4. Bil telefon (RM50)

  5. Perbelanjaan tetap lain

Tambahkan semua kos di atas untuk dapatkan kos sara hidup sebulan anda. Dari situ, anda bolehlah kira-kira berapa yang perlu disimpan untuk 3 ke 6 bulan.

Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, wang prihatin rakyat, covid-19, covid 19, pkp, Perintah Kawalan Pergerakan
Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, wang prihatin rakyat, covid-19, covid 19, pkp, Perintah Kawalan Pergerakan

Bila tengok kos ni memang nampak macam jumlah yang besar, tapi anda kena cari juga cara macam mana untuk cuba kumpulkan duit ni.

Antara yang kami boleh cadangkan ialah cuba minta kenaikan gaji, cari kerja lain dengan gaji yang lebih tinggi, kurangkan perbelanjaan untuk benda tak perlu, lebihkan memasak sendiri dari membeli di kedai, dan cuba berjimat dari segi pengangkutan.

Anda juga boleh cuba menambah pendapatan dengan pekerjaan sambilan (jika ada masa!): Belajar kemahiran baru yang boleh diguna untuk berniaga seperti memasak, menjahit, ataupun ‘digital marketing’; menjadi tutor atas talian; dan ejen dropship.

4) Modal untuk berniaga

Bagi yang ingin memulakan perniagaan tapi tak ada modal, duit BPN ni lah yang boleh membantu anda di saat ini.

Kalau anda dah tahu nak berniaga apa, boleh terus cari barang-barang yang diperlukan untuk mula secepat mungkin.

Anda boleh juga beli produk dan perkhidmatan yang dapat membantu anda menjana wang, seperti pendidikan (buku, kursus), ataupun penyejuk beku besar untuk menyimpan produk beku yang ingin dijual (seperti kuih beku).

Satu lagi tip dari kami, bila anda dah bekerja sendiri, daftarkan diri anda untuk mencarum PERKESO di bawah Skim Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri (SKSPS).

Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, wang prihatin rakyat, covid-19, covid 19, pkp, Perintah Kawalan Pergerakan
Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, wang prihatin rakyat, covid-19, covid 19, pkp, Perintah Kawalan Pergerakan

5) Beli barang keperluan yang penting sahaja

Lihat sekeliling rumah anda dan tengok apa yang sangat diperlukan buat masa ni. Mungkin ada barang keperluan yang belum dapat anda beli sebab tak cukup duit atau tak sempat menyimpan.

Contohnya seperti mesin basuh, tilam yang elok, peti sejuk, kipas atau dapur memasak. Oleh itu, inilah peluang anda untuk membeli barang-barang tersebut menggunakan Wang Prihatin.

Sebelum membeli, pastikan anda survey dulu harga barang dan cuba dapatkan pada harga berpatutan. Kalau tak dapat yang baru, mungkin boleh beli yang second-hand tapi masih berfungsi dengan baik.

Kalau ada barang yang tidak diguna atau diperlukan lagi, bolehlah cuba jual! Macam ni lah pun boleh tambah pendapatan dan pada masa yang sama, Marie Kondo-kan rumah, tapi jangan lupa jujur dengan pembeli tentang keadaan barang tu.

Apa pun yang anda nak buat dengan duit BPN yang disalurkan kerajaan, jangan lupa saranan Perdana Menteri kita untuk pastikan ada makanan di atas meja. Bukan sahaja untuk anda, tapi seisi keluarga.

Ingat: Jaga diri, amalkan penjarakkan sosial, dan teruskan berdoa dan berharap semoga musibah ini cepat pergi meninggalkan kita semua!

Akhir kata, jangan jadi mangsa kepada penipuan BPN. Jika anda syaki anda terlibat dalam penipuan berkaitan bayaran BPN, hubungi Menteri Kewangan atau LHDN di talian rasmi untuk membuat laporan:

  • Menteri Kewangan: 03-8882 9089/03-8882 9087/03-8882 9191/03-8882 4565/03-8882 4566

  • LHDN: 1-800 882 747/03-8911 1000

Untuk ketahui lebih lanjut tentang BPN serta soalan-soalan yang lebih spesifik, bacalah FAQ rasmi mengenai Bantuan Prihatin Nasional 2.0 di sini!

Selamat memohon!

Panduan Relevan