Cara Mohon RMM Lembaga Perumahan Melaka (LPM)!

·5-min read

Lembaga Perumahan Melaka (LPM) ni orang Melaka mesti pernah dengar kan? Tapi, tak ramai yang tahu apa jasa dan tanggungjawab LPM ini kepada rakyat Melaka.

Kebanyakan dari kita cuma tahu beli rumah dari iklan yang diwar-warkan tanpa tahu apa hubung kaitnya dengan mana-mana agensi. Betul tak?

Jadi, LPM ini apa sebenarnya? Dulu LPM ini duduk di bawah Unit Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Tapi, sejak 17 Disember 2002, ia dikenali sebagai LPM melalui Enakmen Lembaga Perumahan Melaka (ELPM) 2002. Jadi, secara automatik, ia juga agensi Kerajaan Negeri Melaka.

LPM ni khas untuk menggubal dasar dan menyelaras pembangunan perumahan kos rendah serta perumahan mampu milik di Melaka selaras dengan taraf hidup penduduk Melaka. Harap-harapnya skim perumahan mampu milik di Melaka ni terancang habis!

Apakah Tanggungjawab LPM?

'Rumah Idaman Pelengkap Kehidupan', sepadan dengan motto yang mereka pegang, tugas LPM ini tak lari jauh dari projek perumahan bersesuaian dengan misinya sendiri iaitu 'Satu Keluarga Satu Rumah'.

Lembaga perumahan melaka, rumah mampu milik Melaka, RMM Melaka, rumah melaka
Lembaga perumahan melaka, rumah mampu milik Melaka, RMM Melaka, rumah melaka

Jom ketahui apakah tanggungjawab mereka sebagai LPM!

  • Merancang, menyelaras, melaksana, memantau dan menyelenggara pembangunan projek perumahan.

  • Mewujudkan suasana perumahan yang selesa, harmoni dan selamat.

  • Menyediakan perumahan mampu milik yang mencukupi selaras dengan tema “Satu Keluarga Sebuah Rumah”.

  • Menyediakan perkhidmatan yang berkualiti bagi setiap projek perumahan.

  • Bertindak sebagai Pusat Sehenti (OSC) Perumahan.

  • Menjadi pusat sumber dan rujukan maklumat perumahan Negeri Melaka.

Apakah Jenis Rumah Mampu Milik (RMM) Ditawarkan LPM?

Semua iklan perumahan yang anda nampak di sekitar Melaka tu kebanyakannya produk dari LPM sendiri. Setiap skim mempunyai jenis perumahan dan objektif yang tersendiri seiring dengan Dasar Perumahan Negara (2018-2025).

Sesuatu projek akan dibangunkan mengikut taraf hidup kumpulan sasaran tertentu yang wujud di Melaka itu. Sebab itulah harga rumah pun lain-lain. Siapa yang tentukan? Mestilah Mesyuarat Jawatankuasa Belah Bahagi negeri Melaka (JKKB)!

Sebelum ini, skim LPM ni macam-macam nama ada macam Rumah Berkat, Rumah Harapan, Rumah Sejahtera dan Rumah Kos Rendah. Tapi, LPM pun agaknya terfikir semua nama ni mengelirukan orang ramai.

Jadi bermula 16 Jun 2020 lepas, mereka jenamakan semula kepada 4 kategori ni je. Senang kan?

Nama Lama

Nama Baru

Rumah Berkat/ Rumah Sewa Kos Rendah

Rumah Kos Rendah

Rumah Harapan/ Rumah Kos Sederhana

Rumah Mampu Milik

Lembaga perumahan melaka, rumah mampu milik Melaka, RMM Melaka, rumah melaka
Lembaga perumahan melaka, rumah mampu milik Melaka, RMM Melaka, rumah melaka

Projek RMM LPM 2021 (Setakat March 2021)

Jadi, kalau nak tahu projek perumahan yang sedang dibuka dan dalam perancangan, anda boleh tengok senarai terperinci ni. Tapi, kami letak lah juga beberapa projek yang sedang dibuka dan dalam perancangan, mana tahu layak dan boleh mohon!

1) RMM di Melaka Tengah

Bukit Lintang

Taman Krubong Utama

Taman Akasia Batu Berendam

PMM Gadong Bahagia

2) RMM di Jasin

Taman Anjung Gapam

Saujana Tehel

Taman Kelubi Idaman

Jasin Scientex

Bandar Botani, Jasin (RMM B)

3) RMM di Alor Gajah

Simpang Empat

Durian Tunggal

Durian Tunggal 3

Belimbing Dalam

Durian Tunggal (RMM B)

Lembaga perumahan melaka, rumah mampu milik Melaka, RMM Melaka, rumah melaka
Lembaga perumahan melaka, rumah mampu milik Melaka, RMM Melaka, rumah melaka

Syarat Kelayakan Skim Perumahan Lembaga Perumahan Melaka (LPM)

Rumah Jenis A, B dan C masing-masing ada syarat dan terma yang menentukan anda layak memohon skim perumahan tersebut atau tak. Jadi, sangat penting untuk anda semak dulu profil dan pendapatan anda sebelum putih mata ya!

RMM Jenis A dan RMM Jenis B

RMM Jenis C

Semua kriteria anda penuhi? Apa tunggu lagi, jom mohon! Unit yang tersedia pun agak terhad. Terlambat seminit pun boleh rugi!

Bab dokumen, anda tak perlu risau. Mari kami bantu anda! Lagi cepat, lagi mudahlah permohonan anda diluluskan. Bak kata pepatah, alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan!

Dokumen Diperlukan Untuk Permohonan RMM Lembaga Perumahan Melaka

  • 1 keping gambar pemohon berukuran pasport.

  • 1 salinan kad pengenalan pemohon

  • 1 salinan kad pengenalan pasangan.

  • 1 salinan sijil nikah atau surat pendaftaran kahwin (jika ada).

  • 1 salinan sijil cerai atau sijil kematian.

  • 1 sainan slip gaji terkini/Surat Akuan Pendapatan (Suami & Isteri) yang disahkan benar oleh Majikan / MPKK

  • Bayaran RM10.00.

  • 1 salinan surat beranak untuk pemohon yang berasal dari Negeri Sabah dan Sarawak.

Macam Mana Nak Mohon?

  • Muat Turun borang di laman web rasmi Lembaga Perumahan Melaka (LPM).

  • Baca arahan yang tertera di dalam borang dengan teliti.

  • Isi borang dengan maklumat yang betul dan lengkap.

  • Permohonan yang dikirim melalui POS hendaklah dibuat bayaran dengan menggunakan Postal Order/ Money Order beserta dengan sampul surat berukuran 11cm x 16cm yang bersetem dan beralamat sendiri.

  • Pastikan setiap bayaran yang dibuat diakui terima dengan Resit Rasmi

  • Sebarang pertukaran maklumat adalah percuma.

  • Maklumkan pada pejabat LPM jika ada perubahan nombor telefon atau alamat.

  • Sertakan nombor kad pengenalan baru atau lama untuk sebarang pertanyaan melalui surat menyurat.

  • Anda boleh juga buat permohonan atas talian di sini.

Lembaga perumahan melaka, rumah mampu milik Melaka, RMM Melaka, rumah melaka
Lembaga perumahan melaka, rumah mampu milik Melaka, RMM Melaka, rumah melaka

2 Soalan Lazim RMM Lembaga Perumahan Melaka!

1) Kenapa harga berbeza sedangkan keluasan sama?

Harga RMM ditawarkan LPM ditetapkan oleh Mesyuarat Jawatankuasa Belah Bahagi Negeri Melaka yang mempertimbangkan banyak faktor sebelum menentukan harga RMM.

2) Saya berasal dari negeri lain, bolehkah memohon?

BOLEH! Tetapi, keutamaan diberikan kepada pemohon yang lahir di Melaka.

Peluang Ada, Cuma Kena Pandai Cari!

Sebenarnya, banyak inisiatif dibuat kerajaan untuk membantu golongan kurang berkemampuan membeli rumah. Cumanya, jumlah unit yang ditawarkan selalu terhad dan terpaksa berebut. Jadi, kenalah pandai cari dan teroka peluang yang ada, misalnya di Melaka yang kami jelaskan ni.

Selamat memohon! Semoga impian memiliki rumah idaman sendiri jadi kenyataan tahun ni!

Panduan Relevan