Apakah 3 Skim MyHome BSN, Syarat & Cara Mohon?

·7-min read

Click here for English version.

Semua orang berhak mendapatkan akses kepada perumahan berkualiti. Tetapi, malangnya bagi orang muda, akses kepada perumahan mampu milik sangat sukar diperolehi.

Kerana itulah, BSN memperkenalkan beberapa skim MyHome untuk mereka! Jom baca apakah skim yang ada dan bagaimana anda boleh memohonnya!

Apakah Skim Yang Ada Di Bawah BSN MyHome?

Disebabkan ramai rakyat Malaysia mendapati semakin sukar untuk mereka mendapatkan pembiayaan pinjaman rumah, Bank Simpanan Nasional (BSN) memperkenalkan beberapa skim yang bertujuan membantu rakyat Malaysia membiayai rumah pertama mereka. Ini termasuklah:

  • BSN MyHome (Hartanah Kediaman)

  • BSN MyHome (Program Perumahan Rakyat)

  • BSN MyHome-i

  • BSN MyHome Belia (Ditamatkan)

Jom tengok satu persatu skim ini, mana tahu anda layak mohon!

Apakah Itu BSN MyHome Hartanah Kediaman?

BSN MyHome untuk Hartanah Kediaman adalah skim perumahan yang bertujuan membantu pemilik rumah membiayai atau melakukan pembiayaan semula pinjaman perumahan mereka dengan kadar lebih rendah.

BSN MyHome
BSN MyHome

Skim ini tersedia untuk semua pemilik rumah yang layak, ia tidak meletakkan syarat khusus untuk pembeli rumah pertama sahaja atau tangga gaji tertentu. Ini bermaksud dua generasi ahli keluarga dan organisasi boleh memohonnya!

Bagi keluarga yang baru membeli rumah atau membina hartanah di atas lot tanah banglo yang mereka beli, skim ini pun memang sesuai untuk anda. Berikut adalah dua pakej yang terdapat di bawah skim ini:

Pakej Cagaran Kedua

Pakej cagaran kedua adalah pilihan pembiayaan tambahan khas untuk penjawat awam sahaja. Sekiranya pinjaman rumah sedia ada anda tidak mencukupi, penjawat awam boleh memilih pakej tambahan ini untuk meningkatkan had pembiayaan yang diperolehi.

Pakej 2 Generasi

Pakej ini pula menawarkan tempoh pinjaman yang lebih panjang untuk dua generasi keluarga (ibu bapa dn anak) yang tinggal di rumah yang sama. Tapi, anak itu perlulah seorang pelajar dan berusia 21 tahun ke atas.

Kriteria lain untuk permohonan pakej ini termasuklah.

  • Anak atau anak-anak perlu dalam pengajian tahap Diploma dan ke atas dan akan tamat belajar dalam tempoh tiga tahun

  • Ibubapa perlu mempunyai sumber pendapatan tetap selama lima tahun

Apakah Kelayakan untuk BSN MyHome Hartanah Kediaman?

Berita baiknya, skim ini tersedia untuk hampir semua orang! Disebabkan ia tidak dipasarkan sebagai skim perumahan mampu milik, tidak ada hak ditetapkan untuk harga hartanah dan pemohon tidak perlu menjadi pembeli rumah pertama.

BSN MyHome
BSN MyHome

Kelayakan untuk BSN MyHome Hartanah Kediaman (individu/bersama)

Status

Warganegara Malaysia

Umur

21 tahun dan ke atas (tidak melebihi 70 tahun pada tarikh akhir pinjaman tamat)

Status perkahwinan

Bujang atau berkahwin

Bukti pembelian

Bukti membeli atau memiliki hartanah

Pendapatan isi rumah

Berpendapatan tetap dan mampu membayar bayaran bulanan

Kriteria hartanah

Hartanah terletak di dalam kawasan MF (Faktor Kebolehpasaran) 6 dan ke atas

Hartanah sedang dalam pembinaan atau sudah disiapkan

Apakah Syarat Kelayakan untuk BSN MyHome Kediaman Hartanah?

Terma Pembiayaan BSN MyHome Hartanah Kediaman

Marjin pembiayaan

Sehingga 95% harga belian + 5% MRTA + 5% caj perundangan dan penilaian

Duti setem

Tiada pengecualian

Perlindungan MRTA

Sehingga 5% daripada harga belian

Tempoh minimum pinjaman

5 tahun

Tempoh maksimum pinjaman

35 tahun

Umur maksimum ketika tamat tempoh pinjaman

70 tahun

Jenis pinjaman

Individu, bersama atau organisasi

Kadar faedah

Sekitar +0.40% hingga +3.0% daripada Kadar Asas, bergantung kepada situasi peminjam

Apa Itu BSN MyHome (Program Perumahan Rakyat)?

Adakah anda bekerja sendiri? Kita semua tahu mereka yang bekerja sendiri ni lain sikit cara jika nak mohon pinjaman perumahan, ada ketikanya banyak benda nak kena buat berbanding mereka yang bekerja dengan majikan.

Jangan bimbang, BSN mahu membantu anda memiliki rumah sendiri dengan skim MyHome (Program Perumahan Rakyat)! Skim ni memang direka untuk individu yang bekerja sendiri atau pendapatan tak berapa tetap.

Apakah Kelayakan untuk Mohon BSN MyHome (Program Perumahan Rakyat)?

BSN MyHome (Program Perumahan Rakyat)

Status

Warganegara Malaysia, dengan bukti bekerja sendiri

Umur

18 - 60 tahun

Status perkahwinan

Bujang atau berkahwin

Sejarah pembelian

Untuk pembiayaan rumah pertama dan kediaman sendiri sahaja

Pendapatan isi rumah

Pendapatan minimum RM1,000 sebulan

Ciri hartanah

Pembiayaan hanya untuk hartanah kos rendah atau sederhana sahaja

Apakah Syarat BSN MyHome (Program Perumahan Rakyat)?

Disebabkan skim ini khusus untuk rakyat Malaysia yang bekerja sendiri, ada beberapa perkara penting perlu anda teliti. Paling penting adalah jumlah pinjamaan dihadkan kepada RM300,000 sahaja dengan umur maksimum 65 tahun pada tarikh tamat tempoh pinjaman.

Terma Pembiayaan BSN MyHome (Program Perumahan Rakyat)

Marjin pembiayaan

Sehingga 100% daripada harga belian termasuklah MRTA/LTHOT/yuran peguam/duti setem

Duit setem

Termasuk dalam pembiayaan

Perlindungan MRTA

Sehingga 5% daripada harga belian

Jumlah maksimum pinjaman

RM25,000 - RM300,000

Tempoh maksimum pinjaman

35 tahun

Umur maksimum pada tarikh tamat pinjaman

65 tahun

Jenis pinjaman

Individu atau bersama

Kadar faedah

Sekitar +0.95% hingga +3.0% daripada Kadar Asas, bergantung kepada situasi peminjam

PGMY_No_1
PGMY_No_1

Apakah Itu BSN MyHome-i?

Skim BSN MyHome Hartanah Kediaman mempunyai satu lagi pinjaman patuh Syariah dikenali sebagai BSN MyHome-i yang berdasarkan kontrak Tawarruq.

Perbezaan antara kedua-duanya adalah skim ini menyediakan perlindungan insurans MRTT, sementara BSN MyHome Hartanah Kediaman pula perlindungan MRTA. Tak pasti apa bezanya? Baca panduan lengkap kami ini tentang MRTA, MLTA, MRTT dan MLTT di Malaysia!

Ditamatkan: Skim Perumahan Belia (SPB)

SPB ni ditawarkan sejak tahun 2018 lagi, cuma ia tak digembar-gemburkan sangat, jadi ramai juga yang masih tak tahu pasal skim ni.

Bantuan ni adalah salah satu cara untuk membantu mereka yang tak berkemampuan untuk membiaya hartanah yang hendak dibeli, tak kiralah rumah yang dah siap, rumah subsale, atau yang tengah dalam pembinaan.

Skim ini adalah untuk hartanah bernilai RM100,000 sehingga RM500,000 dan pemohon berusia antara 21 hingga 45 tahun. Skim ini sudah ditamatkan dan tidak lagi dibuka sehingga dimaklumkan kelak.

Apakah Kelebihan Skim Perumahan Belia?

Selain daripada yang dinyatakan di atas, antara ciri-ciri menarik lain tentang skim BSN MyHome ini adalah:

  • Pengecualian duti setem sebanyak 50% ke atas dokumen pembiayaan.

  • Pinjaman perumahan adalah dikira berdasarkan kadar boleh ubah, dan anda boleh menawarkan rumah anda sebagai cagaran untuk pinjaman ini.

  • Skim ini hanya untuk hartanah yang berharga dari RM100,000 sehingga maksimum RM500,000.

  • Tempoh pinjaman dari 5 tahun sehingga 35 tahun maksimum (tertakluk kepada had umur tak melebihi 65 tahun pada tarikh tamat tempoh pinjaman).

BSN-1_Prima-Housing_barisannasional.org_.my__3
BSN-1_Prima-Housing_barisannasional.org_.my__3

Apakah Kekurangan Skim Perumahan Belia?

Macam semua benda kat luar sana: Bila ada kelebihan, mesti ada la juga kekurangannya. Tapi, tak ada yang buruk pun pasal skim belia ni!

Cumanya... anda harus tahu yang kadar faedah untuk skim ni agak tinggi sikit berbanding pinjaman perumahan yang biasa boleh dapat.

Kadar faedah ni adalah seperti yang dah ditetapkan di portal rasmi BSN berdasarkan terma dan syarat:

  • Antara kadar asas +0.60% hingga kadar asas +3.00%, bergantung kepada profil dan lokasi hartanah pembeli.

  • Bagi amaun pinjaman RM350,000 dan ke atas dengan tempoh pinjaman 30 tahun serta tanpa tempoh lock-in, kadar faedah indikatif adalah BR +0.80%*.

  • Kadar asas BSN semasa adalah 4.10% (berkuatkuasa mulai 7 Februari 2018).

  • Yuran guaman perlu dibayar sendiri oleh pembeli dan anda boleh membuat pengeluaran KWSP untuk membayar ansuran.

Selain tu, beberapa perkara lagi yang perlu anda tahu ialah:

  • Rumah yang dibeli dengan SPB BSN tak boleh dijual atau dipindah milik kepada orang lain selama 5 tahun dari tarikh pembelian.

  • Anda perlu membayar duti setem bagi rumah bernilai lebih RM300,00

  • Anda perlu membayar yuran pengeluaran (disbursement fee), yuran penilaian harta, dan yuran yang berkaitan dengan dokumen sekuriti.

Jadi, sangat penting untuk anda mempunyai simpanan sendiri walaupun ingin memohon bantuan daripada kerajaan.

Soalan Lazim (FAQ) BSN MyHome

Apakah itu Kadar Asas (BR)?

Kadar Asas adalah kadar faedah yang dirujuk pihak bank yang ditetapkan setiap bank dengan mengambil kira kadar faedah minimum dikeluarkan Bank Negara Malaysia (BNM). Kadar Asas BSN sekarang adalah 2.60% (bermula 15 Julai 2020), tetapi anda perlu hubungi cawangan BSN berhampiran kerana kadar ini boleh berubah.

Apa jadi jika saya lewat bayar ansuran bulanan?

Anda akan dikenakan Caj Bayaran Lewat sebanyak 1.0% setahun ke atas jumlah tertunggak.

BSN MyHome
BSN MyHome

Bolehkah saya selesaikan pinjaman sebelum tempoh terkunci tamat?

Kebanyakan pinjaman perumahan mempunyai tempoh terkunci, yang bermaksud anda boleh didenda kerana menyelesaikan pinjaman terlalu awal!

BSN mengenakan caj penyelesaian awal sebanyak 2.50% ke atas baki prinsipal jika penyelesaian penuh/separuh dibuat dalam tempoh tiga (3) tahun daripada tarikh pertama pinjaman dikeluarkan.

Panduan Relevan

Our goal is to create a safe and engaging place for users to connect over interests and passions. In order to improve our community experience, we are temporarily suspending article commenting