Bolehkah Beli Hartanah Dengan Dogecoin/Bitcoin Di Malaysia?

·9-min read

Click here for English version

Alah anda pasti dah sedia maklum tentang kewujudan Tesla dan Bitcoin (salah satu jenis mata wang kripto) kan?

Februari lalu, syarikat kenderaan elektrik dan tenaga bersih terkemuka itu mengumumkan penerimaan Bitcoin sebagai kaedah pembayaran yang sah untuk pembelian kereta mereka.

Selepas tu, harga Bitcoin melonjak ke paras tertinggi yang baru. Hebat betul!

Tapi….kurang 3 bulan kemudian, Telsa membatalkan keputusan tu dan tak terima lagi Bitcoin, alasannya sebab ada kesan buruk kepada alam sekitar.

Akibatnya, harga Bitcoin jatuh menjunam!

Contoh ni membuktikan yang sifat mata wang kripto tak menentu, jadi adakah ia boleh jadi pilihan terbaik jual beli di masa hadapan, misalnya untuk beli hartanah ke?

Jadi kami menghubungi pakar industri tentang pandangan mereka tentang isu pembelian hartanah dengan mata wang kripto di Malaysia. Tapi, jom kita kenal dulu apa itu sebenarnya mata wang kripto ni.

bitcoin, dogecoin,Kripto, mata wang kripto, hartanah, stashaway,mata wang digital, apa itu bitcoin
bitcoin, dogecoin,Kripto, mata wang kripto, hartanah, stashaway,mata wang digital, apa itu bitcoin

Apa Itu Mata Wang Kripto?

Konsep mata wang kripto ini sebenarnya sukar untuk difahami dan boleh keliru dibuatnya. Tidak mengapa, kita belajar dan faham perlahan-lahan ya.

Mata wang kripto atau cryptocurrency adalah satu bentuk mata wang digital, berdasarkan teknologi blockchain.

Sebagai mata wang maya, ianya tidak ditadbir dan dikawal selia oleh pihak berkuasa pusat (seperti Bank Negara Malaysia).

Kritpo ini dikatakan lebih selamat dan telus, kerana ia disimpan dan dihantar menggunakan teknik kriptografi.

PropertyGuru Tip

Kriptografi adalah kaedah khusus yang digunakan untuk menukar teks biasa menjadi teks yang tidak dapat difahami, di mana hanya penerima tertentu yang dapat membaca dan memprosesnya.

Situasi ketidakstabilan pasaran dan kurangnya peraturan menyebabkan ramai orang Malaysia masih tak berani menggunakan mata wang kripto dalam portfolio kewangan mereka.

Anda mungkin dah terbiasa mendengar mata wang kripto yang terkenal - Bitcoin, Ethereum, Binance, Tether dan ya, sudah semestinya Dogecoin.

bitcoin, dogecoin,Kripto, mata wang kripto, hartanah, stashaway,mata wang digital, apa itu bitcoin
bitcoin, dogecoin,Kripto, mata wang kripto, hartanah, stashaway,mata wang digital, apa itu bitcoin

Oleh kerana ia adalah mata wang maya, pertama sekali anda harus menjual Ringgit anda kepada token, menggunakan platform pertukaran wang wujud.

Untuk melalui proses ni, anda kena hati-hati, jangan pakai sebarangan je, apa-apa masalah susah nanti!

Buat masa sekarang, ada tiga platform pertukaran yang dikawal selia oleh Suruhanjaya Sekuriti iaitu Luno, SINEGY dan Tokenize.

Sejarah Harga Mata Wang Kripto di Malaysia

Jenis Kripto

Harga *pada 9 Jun 2021

Harga paling rendah

Harga paling tinggi

Bitcoin (BTC)

RM141,415

RM211.18

RM267,546

Ethereum (ETH)

RM10,440.00

RM1.85

RM17,974.75

Binance (BNB)

RM1,475.00

RM0.17

RM2,821.96

Tether (USDT)

RM4.17

RM2.16

RM5.38

Dogecoin (DOGE)

RM1.35

RM0.0003

RM3.01

Bagaimana Guna Mata Wang Kripto Untuk Beli Hartanah?

Disebabkan peraturan dan dasar berkaitan mata wang masih tak jelas, urus niaga beli hartanah dengan mata wang kripto bukan mudah.

Namun tahu tak pada tahun 2018, 3 ekar tanah berjaya dijual menggunakan mata wang kripto di Sabah! Macam mana mereka buat?

bitcoin, dogecoin,Kripto, mata wang kripto, hartanah, stashaway,mata wang digital, apa itu bitcoin
bitcoin, dogecoin,Kripto, mata wang kripto, hartanah, stashaway,mata wang digital, apa itu bitcoin

Haa kalau nak tahu kedua-dua mereka merupakan kenalan lama sebelum transaksi itu berlaku.

Jadi, bagaimana rupanya proses pembelian hartanah dengan mata wang kripto ini – dan apakah agaknya cabaran yang perlu dilalui oleh kedua-dua pihak?

Elak Terikat Dengan Komitmen Sekiranya Tidak Mampu!

“Secara umum, jika anda berminat untuk membeli hartanah menggunakan mata wang kripto, pertama sekali anda perlu menjual mata wang kripto anda ke MYR menerusi salah satu platform pertukaran yang sah di Malaysia - Luno, SINEGY, atau Tokenize.

Kedalaman pasaran untuk BTC / MYR atau ETH / MYR di bursa ini pada umumnya jauh lebih rendah, berbanding pertukaran luar pesisir seperti FTX atau Binance, yang berdagang dengan USDC (USD Coin) atau USDT (Tether),” jelas Bobby Ong, pengasas bersama dan COO CoinGecko, salah satu pengagregat data mata wang kripto terkemuka di dunia.

PropertyGuru Tip

Kedalaman pasaran adalah kemampuan pasaran untuk menampung pesanan terlalu tinggi, tanpa mempengaruhi sebarang harga pasaran.

Jadi berhati-hati sebelum melakukan urusan perdagangan dengan jumlah yang banyak, kerana jika terlalu tinggi tapi pasaran tiada kedalaman, ia akan menyebabkan gelinciran mata wang.

PropertyGuru Tip

Gelinciran mata wang merujuk kepada perbezaan harga antara pesanan pasaran asal berbanding harga sebenar yang dibayar – satu isu yang sangat membimbangkan, memandangkan trend naik turun mata wang kripto.

Walaupun gelinciran nilai mata wang kebiasaannya tidak dapat dielakkan dan ada pihak yang perlu dipersalahkan, anda kena lebih berwaspada jika ia melibatkan hartanah kerana jumlahnya besar.

bitcoin, dogecoin,Kripto, mata wang kripto, hartanah, stashaway,mata wang digital, apa itu bitcoin
bitcoin, dogecoin,Kripto, mata wang kripto, hartanah, stashaway,mata wang digital, apa itu bitcoin

Integriti Perdagangan

Membeli hartanah di Malaysia dalam Ringgit dengan mata wang kripto USD mempunyai risiko tersendiri. Menurut Bobby, risiko ini wujud dalam isu penggunaan pedagang rakan sebaya (peer-to-peer):

"Walaupun anda boleh mendapatkan harga dagangan lebih baik terhadap USDC atau USDT di bursa luar pesisir, anda perlu tahu yang tidak ada penyeliaan untuk mengubah USDC atau USDT kepada MYR.

“Anda perlu bergantung pada pedagang rakan sebaya di Remitano atau Binance P2P. Ini adalah pendekatan berisiko kerana kedua platform ini telah dimasukkan dalam senarai amaran pelabur oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia,” jelasnya.

Menurutnya, risiko ini juga wujud kerana sifat transaksi rakan sebaya yang sangat mementingkan kejujuran peniaga.

“Rakan niaga anda mungkin bukan seorang pedagang yang jujur dan mungkin tidak memberikan wang tunai, yang boleh menyebabkan kesulitan untuk melangsaikan (dan tidak banyak perlindungan/pampasan pelanggan)."

Sah Ke Beli Hartanah Dengan Mata Wang Kripto Di Malaysia?

Mengambil contoh pembelian hartanah di Sabah yang kami beritahu sebelum ini, memang tak mustahil untuk menggunakan mata wang kripto, walaupun ada syaratnya.

bitcoin, dogecoin,Kripto, mata wang kripto, hartanah, stashaway,mata wang digital, apa itu bitcoin
bitcoin, dogecoin,Kripto, mata wang kripto, hartanah, stashaway,mata wang digital, apa itu bitcoin

“Memanglah anda boleh berurusan dengan penjual hartanah itu sendiri. Kedua-dua pihak boleh bersetuju untuk menyelesaikan pembayaran secara langsung (sepenuhnya atau sebahagian) dalam mata wang kripto, tanpa pindahan wang MYR,” jelas Bobby.

Inilah yang dilakukan oleh kedua-dua usahawan dalam perjanjian tanah di Sabah, memandangkan mereka berdua sudah lama kenal sebelum melakukan transaksi.

Nampak tak memang kepercayaan jadi aspek terpenting dalam hal ini.

Kekeliruan Kripto Sebagai Kaedah Perdagangan Sah

Adalah penting untuk selalu periksa peraturan yang dikeluarkan Bank Negara Malaysia berkaitan pembayaran barang dan perkhidmatan menggunakan kaedah perdagangan selain duit MYR boleh diterima dan sah.

Kebimbangan yang sama turut dibangkitkan oleh Wong Wai Ken, pengurus negara StashAway Malaysia, platform penasihat robotik dan kekayaan berlesen.

"Bagi menjayakan transaksi ini, pastinya wujud cabaran operasi lain, kerana sistem perbankan tradisional belum membuat sebarang pendirian untuk menerima mata wang bukan-fiat (baca: wang yang tidak dikawal selia oleh pemerintah)," katanya.

Ini bermaksud peraturan mengenai mata wang Kripto agak kabur di Malaysia. Walaupun membeli hartanah dengan kripto mungkin tidak dilarang sama sekali, belum ada peraturan konkrit yang ditetapkan.

PGMY_No_1
PGMY_No_1

Jangan Ingat Boleh Lepas Daripada RPGT dan LHDN!

Pada tahun 2018, Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDN) mengisytiharkan bahawa semua transaksi mata wang kripto di Malaysia.

Antara yang melibatkan hartanah termasuklah Cukai Keuntungan Harta Tanah (RPGT).

Antara isu percukaian lain yang membimbangkan pedagang Malaysia adalah: "Adakah keuntungan kripto dianggap sebagai hasil atau pelaburan?"

Ramai yang mengharapkan ianya diperhalusi betul-betul, memandangkan keuntungan modal tidak dikenakan cukai di Malaysia.

"Pedagang yang memperoleh keuntungan besar hasil dagangan kripto harus membayar cukai yang relevan untuk keuntungan perdagangan," kata Bobby.

Menurut LHDN, pendapatan yang diperoleh melalui platform digital dianggap sebagai pendapatan perniagaan, namun hanya jika wujudnya corak perdagangan.

bitcoin, dogecoin,Kripto, mata wang kripto, hartanah, stashaway,mata wang digital, apa itu bitcoin
bitcoin, dogecoin,Kripto, mata wang kripto, hartanah, stashaway,mata wang digital, apa itu bitcoin

Baik Buruk Mata Wang Kripto

Kita tolak tepi dulu soal peraturan. Sekarang jom kita tengok baik buruk melakukan transaksi hartanah dengan mata wang kripto.

Kebaikan

Keburukan

Transaksi lebih lancar dan cekap

Susah nak dapatkan insurans/jaminan

Kurangnya penglibatan orang tengah

Tiada perlindungan pengguna

Mengurangkan kos yang berkaitan

Perlu mencari pihak eskrow yang bersedia menangani mata wang maya

1. Manfaat boleh diperolehi

  • Urus niaga yang lebih cekap. Urus niaga hartanah dengan kripto akan mengurangkan masa dan karenah yang berkaitan dengan proses pembelian rumah tradisional.

  • Kurang menggunakan orang tengah. Ketelusan teknologi blockchain dapat mengurangkan penglibatan orang tengah dalam ekosistem hartanah.

  • Menurunkan kos yang berkaitan. Bila tiada orang tengah, bayaran yang dikenakan juga berkurangan. Ini disokong oleh sifat perdagangan rakan sebaya dan tidak berpusat mata wang kripto.

2. Keburukan mungkin dihadapi

  • Kesukaran untuk mendapatkan insurans atau jaminan, disebabkan peraturan kripto yang tidak jelas.

  • Tiada perlindungan pengguna. Kekurangan pemantauan pihak berkuasa pusat dan bentuk mata wang yang tidak terkawal juga mendedahkan pengguna kepada risiko penipuan yang terpaksa diuruskan sendiri.

  • Perlu mencari pihak eskrow yang sanggup mengendalikan mata wang maya.

Pandangan Umum Tentang Mata Wang Kripto

Walaupun mata wang kripto mula diterima ramai, namun masih wujud ketidaktentuan mengenainya.

"Tidak dapat dinafikan mata wang kripto kini semakin popular dan distukturkan sebagai sekuriti.

“Mata wang kripto seperti Bitcoin diterima secara meluas, namun aliran sistemnya masih sangat tidak jelas,” kata CIO dan Pengasas Bersama StashAway, Freddy Lim.

bitcoin, dogecoin,Kripto, mata wang kripto, hartanah, stashaway,mata wang digital, apa itu bitcoin
bitcoin, dogecoin,Kripto, mata wang kripto, hartanah, stashaway,mata wang digital, apa itu bitcoin

Tambahnya, kebanyakan mata wang kripto adalah token utiliti yang tidak mempunyai sokongan.

“Nilainya bergantung pada kesan rangkaian dari jumlah pengguna yang menggunakannya secara aktif. Ini menjadikan mata wang itu sendiri tidak stabil dan kadar turun naiknya bertambah sebab terdapat banyak mata wang kripto yang bersaing untuk penggunaan aktif."

Menurutnya lagi, mata wang kripto juga dianggap sebagai aset 'berisiko tinggi', kerana mata wang itu tidak mempunyai sejarah sebagai simpanan nilai yang boleh dipercayai.

"Anda boleh menganggap prinsip teras aset 'berisiko tinggi' sebagai peluang mendapatkan pulangan yang lebih besar. Pada asasnya ia berkaitan dengan kemungkinan anda bakal kehilangan jumlah pelaburan lebih besar, kerana jumlah pulangan lebih tinggi bukanlah janji atau jaminan.”

Pelaburan berhemah

Selain itu, penting untuk pelabur menggunakan kaedah pelaburan berhemah dengan mempelbagai aset, tidak menyimpan atau melabur dalam satu tempat saja.

“Dengan macam-macam berita kita dengar tentang mata wang kripto, pastikan anda ambil maklum risikonya, lakukan sedikit penyelidikan, dan pelajari tentangnya terlebih dahulu sebelum melabur di dalamnya, bagi memastikan anda tahu apa yang anda buat,” kata Freddy lagi.

bitcoin, dogecoin,Kripto, mata wang kripto, hartanah, stashaway,mata wang digital, apa itu bitcoin
bitcoin, dogecoin,Kripto, mata wang kripto, hartanah, stashaway,mata wang digital, apa itu bitcoin

StashAway juga mengesyorkan agar tidak melabur dalam mata wang kripto menggunakan dana yang diperlukan dalam jangka pendek, dan jangan sesekali menyentuh dana kecemasan anda!

"Ini kerana ciri keselamatan mata wang kripto sangat tidak stabil. Sekiranya anda memilih untuk melabur dalam mata wang kripto, selalulah imbang semula, dan gunakan kaedah purata harga dolar (DCA) pada deposit anda.

“Ini bermaksud anda membahagikan jumlah wang yang ingin dilaburkan kepada jumlah yang sama, untuk dimasukkan ke dalam pasaran pada selang waktu tetap.

“Dengan cara ini, anda dapat mengelakkan risiko penumpuan yang berpotensi membahayakan kestabilan portfolio kewangan anda,” tegas Freddy.

Hukum Islam Tentang Mata Wang Digital

Dalam kalangan orang Islam, wujud persoalan tentang hukum menggunakan mata wang digital. Jangan bimbang, banyak pendapat ulama mengatakan yang hukum mata wang digital adalah HARUS.

Fatwa dikeluarkan Majlis Agama seperti Majlis Agama Wilayah Persekutuan dan Majlis Agama Islam Perlis menetapkan yang bitcoin atau mata wang digital tidak boleh dianggap sebagai mata wang biasa, maka hukum al-sarf (pertukaran mata wang) tidak terpakai.

Beli Kondo Dengan Kripto? Lambat Lagi!

Walaupun membeli hartanah dengan mata wang kripto masih dapat dilakukan dengan mempertimbangkan semua peraturan yang wujud, masih wujud risiko dan ketidakpastian.

Apa-apa pun, bagi rakyat Malaysia yang bercita-cita tinggi untuk terjun dalam urus niaga seperti ini, pastikan anda buat sedikit ‘homework’, dan lebih teliti sebelum menandatangani apa-apa perjanjian ya.

Semoga berjaya!

Panduan Relevan

Penafian: Maklumat diberikan dalam laman web ini bersifat umum dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat perancangan kewangan profesional.
PropertyGuru akan berusaha memperkemas maklumat di laman web ini apabila diperlukan. Bagaimanapun, maklumat boleh diubah tanpa notis dan kami tidak memberikan jaminan ketepatan maklumat dalam laman web ini, termasuklah maklumat diberikan oleh pihak ketiga, pada bila-bila masa.
Walaupun semua usaha telah diambil bagi memastikan maklumat yang diberikan adalah tepat ketika ia diterbitkan, individu tidak boleh bergantung kepada maklumat ini untuk membuat keputusan kewangan atau pelaburan. Sebelum membuat sebarang keputusan, kami mencadangkan anda supaya berunding dengan perancang kewangan atau bank anda serta mengambil kira situasi unik kewangan dan keperluan setiap individu.
PropertyGuru tidak memberikan jaminan berkaitan ketepatan, kebolehpercayaan dan kesempurnaan maklumat yang terkandung dalam laman web ini. Kecuali selagi mana sebarang liabiliti di bawah undang-undang yang tidak boleh dikecualikan, PropertyGuru, dan pekerjanya tidak ada sebarang liabiliti untuk apa sahaja kesilapan atau ralat di dalam laman web ini atau untuk apa sahaja kerugian atau kerosakan yang ditanggung pembaca atau mana-mana orang yang lain.
Our goal is to create a safe and engaging place for users to connect over interests and passions. In order to improve our community experience, we are temporarily suspending article commenting