Apakah Skim Rumah Mesra Rakyat (RMR) & Kediaman SPNB?

·6-min read

Tahu tak yang perumahan mampu milik adalah hak asasi manusia yang dilindungi Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu? Ha sebab itulah ia menjadi tanggungjawab kerajaan untuk memastikan wujud program perumahan mampu milik supaya hak asasi rakyat dilindungi.

Tapi, tanggungjawab ni bukanlah terletak di pundak kerajaan semata-mata, ia turut dikongsi bersama pemaju bagi memastikan kos rumah dapat dikurangkan.

Salah satu usaha kerajaan adalah dengan menubuhkan Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) di bawah Menteri Kewangan Diperbadankan (MOF Inc.) dengan tumpuan kepada penyediaan rumah mampu milik kepada rakyat Malaysia.

Mesti anda dah tak sabar dan teruja habis nak tahu apa yang ditawarkan oleh SPNB, kan? Sebelum kita lihat jenis skim yang ada, syarat kelayakan dan cara untuk memohon, mari kita selidik dulu apakah SPNB ini.

Sejarah Ringkas SPNB

SPNB sebenarnya telah lama ditubuhkan, sejak dari 21 Ogos 1997 lagi. Penubuhannya tak lain dan tak bukan adalah untuk menyediakan rumah mampu milik berkualiti dan mampan kepada setiap keluarga di Malaysia sejajar dengan Dasar Perumahan Negara.

Bertindak sebagai pemaju di bawah kelolaan Kementerian Kewangan, kerajaan berhasrat, melalui SPNB, ia dapat melaksanakan pembangunan perumahan mampu milik yang mampan serta menepati kepuasan pelanggan disamping menjadi pemaju yang prihatin dan bertanggungjawab.

21 tahun selepas tu, pada 3 Ogos 2018, SPNB diletakkan di bawah pemantauan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Baiklah, sekarang kita tengok pula skim ditawarkan SPNB!

rumah mesra rakyat, rmr, kediaman spnb, spnb, perumahan mampu milik, pinjaman perumahan
rumah mesra rakyat, rmr, kediaman spnb, spnb, perumahan mampu milik, pinjaman perumahan

Apa Itu Skim Rumah Mesra Rakyat (RMR) SPNB?

Di bawah SPNB kini ada skim perumahan yang dinamakan Rumah Mesra Rakyat (RMR).

Program RMR diwujudkan bagi membantu golongan berpendapatan rendah seperti nelayan, petani dan keluarga miskin yang tak mempunyai rumah atau tinggal di rumah usang (daif) tapi mempunyai tanah untuk membina rumah sendiri.

Bantuan yang diberikan adalah dalam bentuk subsidi pembinaan sehingga RM20,000.

Terdapat 2 jenis skim Rumah Mesra Rakyat yang dikendalikan oleh SPNB Mesra Sdn Bhd salah sebuah anak syarikat SPNB.

  1. Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia (RMR1M)

  2. Rumah Mesra Rakyat Plus (RMRPLUS)

Skim RMR1M bertujuan membantu golongan berpendapatan rendah yang mendiami rumah usang atau pun masih tak mempunyai rumah, tetapi memiliki tanah dengan syarat yang cukup, untuk membina rumah sendiri.

rumah mesra rakyat, rmr, kediaman spnb, spnb, perumahan mampu milik, pinjaman perumahan
rumah mesra rakyat, rmr, kediaman spnb, spnb, perumahan mampu milik, pinjaman perumahan

Skim RMRPLUS pula adalah satu skim alternatif bagi membantu golongan yang gagal untuk mendapat subsidi RMR1M kerana tak menepati syarat yang diminta.

Jadi, bagi sesiapa yang permohonan MR1M nya ditolak, jangan putus asa dan masih boleh mencuba dengan membuat permohonan untuk mendapatkan skim RMRPLUS.

Setelah mendapat kelulusan, SPNB akan membina Rumah Mesra Rakyat mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan dan bolehlah disemak melalui halaman web SPNB. Secara asasnya, keluasan rumah yang dibenarkan adalah berbeza mengikut kawasan, seperti di bawah:

Kawasan

Spesifikasi Rumah/Pinjaman Perumahan

Semenanjung

Pulau di Semenanjung

Sabah, Sarawak dan Labuan

Seperti yang kita lihat, harga rumah yang dibina di bawah skim SPNB adalah sangat berpatutan dan mampu milik. Layakkah anda untuk memohon perumahan mampu milik yang ditawarkan SPNB? Teruskan membaca…

Siapa Yang Layak Mohon RMR SPNB?

Syarat kelayakan untuk memohon RMR adalah seperti berikut:

  1. Warganegara Malaysia

  2. Mesti berumur antara 18 tahun ke atas

  3. Pendapatan bulanan isi rumah tak melebihi RM3,000

  4. Tak mempunyai rumah sendiri/mempunyai rumah usang/tak sempurna

  5. Mempunyai tanah/tapak yang bersesuaian dan tiada sekatan/cagaran ke atasnya. Jika pemohon bukan tuan punya tanah, pemohon mestilah mendapat kebenaran daripada tuan punya tanah yang dicadangkan

  6. Tapak berkeluasan paling minimum tidak kurang 3,600 kps (tertakluk kepada rekabentuk)

  7. Tertakluk kepada kelulusan Bank

**Nota penting dari SPNB:

  • Bagi pemohon dari Semenanjung yang berumur melebihi 42 tahun, pemohon kedua yang berumur di antara 18-42 tahun diperlukan.

  • Bagi pemohon dari Sabah, Sarawak dan kawasan pulau yang melebihi 38 tahun, pemohon kedua yang berumur di antara 18-38 tahun diperlukan.

rumah mesra rakyat, rmr, kediaman spnb, spnb, perumahan mampu milik, pinjaman perumahan
rumah mesra rakyat, rmr, kediaman spnb, spnb, perumahan mampu milik, pinjaman perumahan

Cara Memohon RMR

Setelah anda pasti yang anda layak untuk rumah mampu milik SPNB, tibalah masa untuk menghantar permohonan itu.

Permohonan RMR boleh dibuat secara online atau secara manual dengan mengisi borang-borang yang diperlukan. Bagi pemohon yang ingin membuat permohonan secara manual, anda boleh mendapatkan borang di cawangan SPNB.

Bagi permohonan secara online pula, anda perlu ikut langkah-langkah ini:

  1. Layari laman web utama http://rmr.spnbonline.com.my

rumah mesra rakyat, rmr, kediaman spnb, spnb, perumahan mampu milik, pinjaman perumahan
rumah mesra rakyat, rmr, kediaman spnb, spnb, perumahan mampu milik, pinjaman perumahan
  1. Klik pendaftaran baru dan isi borang dengan lengkap

  2. Membuat login ID dan kata laluan. Pastikan ia diterima dan disahkan.

  3. Log masuk ke laman utama menggunakan login ID (e-mail) dan kata laluan yang telah diluluskan dan mulakan permohonan

  4. Isi maklumat di dalam borang online dengan lengkap

  5. Setelah lengkap, klik SELESAI dan cetak borang

  6. Serah borang yang telah dicetak bersama-sama dengan dokuman berkaitan ke pejabat Cawangan SPNB berdekatan.

Antara dokumen yang perlu disertakan adalah:

  1. Salinan kad pengenalan pemohon dan pasangan (jika berkenaan)

  2. Salinan kad pengenalan tuan tanah

  3. Salinan kad pengenalan pemohon kedua (jika berkaitan)

  4. Salinan geran hakmilik tanah terbaru dan sijil carian rasmi dari Pejabat Tanah yang terbaru

  5. Slip gaji terkini (3 bulan) / surat akuan sumpah pendapatan / surat pengesahan pendapatan pemohon / pemohon kedua*

  6. Surat akuan sumpah / surat pengesahan tak memiliki rumah atau memiliki rumah yang usang*

  7. Surat akuan kebenaran pelepasan tuan tanah

  8. Salinan sijil nikah pemohon (jika berkenaan)

  9. Borang laporan tapak bergambar

**Nota penting dari SPNB:

  • Surat Pengesahan pendapatan/ tak memiliki rumah/ memiliki rumah usang perlu disahkan melalui Penghulu / Ketua kampung / Pegawai Profesional Kelas A

  • SPNB berhak untuk mendapatkan dokumen tambahan tertakluk kepada keperluan dari semasa ke semasa

Selepas menghantar permohonan, pemohon akan menerima maklum balas mengenai status permohonan dalam tempoh tiga (3) bulan. Penting untuk anda tahu bahawa kelulusan yang dibuat adalah tertakluk kepada peruntukan kewangan tahunan yang diluluskan.

Apakah Kediaman SPNB?

SPNB juga mempunyai satu lagi skim dinamakan Kediaman SPNB yang mementingkan persekitaran mampan dan suasana harmoni kepada penghuninya dengan pelbagai kemudahan menarik.

Harganya pula sekitar RM150,000 dan ada dua jenis rumah iaitu:

Jenis Rumah

Keluasan

Rumah Teres SPNB

850 hingga 1,850 kaki persegi

Apartment SPNB

600 hingga 1,200 kaki persegi

Siapa Layak Mohon Kediaman SPNB?

Asalkan anda layak dapat pinjaman, anda layak mohon Kediaman SPNB!

Dokumen Diperlukan Untuk Mohon Kediaman SPNB?

Untuk memohon Kediaman SPNB, anda perlu hantar semua dokumen ni:

Bekerja

Bekerja sendiri

Permohonan boleh dibuat di semua cawangan SPNB di seluruh negara.

rumah mesra rakyat, rmr, kediaman spnb, spnb, perumahan mampu milik, pinjaman perumahan
rumah mesra rakyat, rmr, kediaman spnb, spnb, perumahan mampu milik, pinjaman perumahan

Projek Kediaman SPNB (Setakat 2021)

Ada beberapa projek Kediaman SPNB yang dalam jualan, kami senaraikan beberapa daripadanya. Nak tengok senarai penuh, boleh tengok sini.

Nama Projek

Jenis Rumah

Harga Rumah

Taman Universiti Jaya Fasa 2, Semeling, Kedah

RM184,020 – RM225, 413

Residensi Lanar, Mantau, Negeri Sembilan

RM259,000 – RM304,706

Taman Cenderawasih, Tawau, Sabah

RM190,636 hingga RM317,888

SPNB mempunyai cawangan di negeri seluruh Malaysia bagi tujuan membantu golongan yang layak. Jika terdapat sebarang pertanyaan dan kemusykilan, kami sarankan anda terus menghubungi cawangan SPNB berhampiran.

Semoga berjaya!

Panduan Relevan