8 Pokok Herba Boleh Halau Serangga Dalam Rumah!

·8-min read

Tak kira lah anda tinggal di bandar, luar bandar atau rumah jenis apa yang anda duduk, pasti akan dihantui dengan masalah serangan serangga perosak!

Cara mudah kebanyakkan orang lakukan ialah dengan menggunakan penyembur serangga untuk menghilangkan serangga degil ini.

Anda perasan tak walaupun dah banyak kali disembur, serangga ini masih aktif bekeliaran di seluruh kawasan rumah anda.

Malah, kalau kerap sangat guna racun serangga, ada kemungkinan wujud kesan tak berapa baik kepada manusia dan alam sekitar pula. Bahan kimia kan?

Jangan bimbang, ada satu cara terbaik yang mesra alam untuk menghalau serangga di kediaman anda.

Tanam sahaja pokok herba di rumah anda! Mesra alam, boleh buat masak dan boleh halau serangga perosak. Apa lagi kita nak kan?

pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk
pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk

Lebih-lebih lagi trend tanam pokok di rumah sekarang memang ramai orang ikut, rumah nampak lawa, sihat dan kesihatan pun lebih baik.

Jadi jom kita tengok pokok herba yang sesuai anda tanam di dalam rumah atau sekitar rumah anda dan boleh guna untuk halau serangga ni!

1. Pudina

pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk
pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk

Tak kira sama ada segar atau kering, daun pudina ini mempunyai aroma yang sangat dibenci oleh serangga. Tapi manusia suka sebab bau pudina ni segar dan menenangkan. Sesuai lah kan?

Ia juga sesuai dalam rumah sebab cara menanamnya juga mudah dan senang. Nak lagi terbaik, cuba buat pati minyak menggunakan daun pudina ini juga.

Bagaimana nak guna? Senang sahaja, ikut cara ini:

  • Rendamkan beberapa helai daun pudina di dalam air.

  • Jangan lupa juga untuk titiskan sedikit minyak biji anggur dan biarkan selama sejam.

  • Isi air tadi dalam bekas penyembur

  • Sembur sahaja di kawasan rumah yang jadi tumpuan serangga tu.

Selain itu, boleh juga letak pasu kecil daun pudina di rumah, serangga atau haiwan perosak seperti tikus akan lari sebab bau yang menusuk tu.

Kalau nak tanam sendiri sampai merimbun pun boleh, caranya anda perlu tanam dengan menyimpulkan batangnya sebelum cucuk ke tanah.

2. Selasih/Basil

pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk
pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk

Daun selasih ni bukan hanya boleh diguna untuk buat memasak, ia juga mampu melindungi anda daripada gigitan nyamuk dan labah-labah.

Daun selasih atau basil ini bersifat toksik terhadap nyamuk dan labah-labah. Sebab itu lah ia menjadi antara penghalau semula jadi yang paling berkesan buat kedua-dua serangga ini.

Cara mudah menghalau serangga dengan pokok selasih adalah dengan anda tanamkan ia di dalam pasu kecil dan letak di dapur atau bahagian rumah yang menjadi laluan masuk serangga seperti tepi tingkap.

Bau yang dikeluarkan oleh tumbuhan ini pasti dapat mengahalang serangga ini daripada masuk ke dalam rumah anda.

Jangan lupa, cara tanam pokok ini melalui keratan batang atau biji benih. Anda tak perlu risau kerana ia sangat mudah hidup dalam cuaca tropika seperti negara kita dan akan cepat membesar.

3. Serai

pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk
pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk

Daun serai ini merupakan tanaman yang paling mudah untuk anda dapati. Seperti tanaman yang lain, tumbuhan ini bukan je sesuai untuk digunakan dalam masakan seharian, ia juga sangat berkesan untuk menghalau serangga seperti lalat dan nyamuk.

Ini kerana pati citronella yang terkandung dalam serai ini boleh menghalang bauan seperti karbon dioksida dan asid laktik pada anda yang menarik serangga ini untuk mendekat.

Oleh kerana baunya yang agak kuat, daun serai dan minyak serai dari pokok ini juga sering digunakan untuk menghalau serangga lain seperti lipas dan juga cicak.

Cara menghalau serangga dengan tanaman ini ialah isikan beberapa tangkai daun serai ke dalam bekas.

Kemudian anda letakkan sahaja bekas tu di mana-mana bahagian rumah yang menjadi tumpuan serangga.

Mungkin tumbuhan ini tidak sesuai untuk ditanam di dalam rumah seperti ruang tamu atau ruang rehat kerana ia akan membesar dan meninggi.

Walaubagaimanapun, ia tetap tak boleh menghalang anda kerana ianya boleh saja ditanam di bahagian dapur (jika mempunyai bahagian dapur yang terbuka) ataupun di belakang rumah.

4. Ketumbar

pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk
pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk

Ketumbar ini juga merupakan satu tumbuhan herba yang mesti ada pada kebun dapur anda. Boleh dikatakan kebun dapur anda tak akan lengkap kalau tiada tumbuhan ni.

Kebaikan herba ini bukan je untuk sedapkan makanan, bahkan ia juga dapat menghalau kumbang dan juga hama yang disebut sebagai ‘spider mite’. Bau yang dikeluarkan daripada herba ini sangat dibenci serangga.

Jadi, anda boleh letakkan ia pada kawasan yang menjadi tumpuan serangga di dalam rumah.

Anda hanya perlukan sedikit keratan batang ketumbar yang dibeli di pasar dan kemudian masukkan ia ke dalam bekas atau pasu untuk tumbuh.

Walaupun herba ini mudah untuk tumbuh, namun risiko pokok mati akibat akar busuk juga tinggi.

Anda juga boleh cuba untuk tanam menggunakan biji benihnya, namun ianya memerlukan kesabaran kerana mengambil masa yang lama untuk biji benihnya bercambah.

5. Kucai

pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk
pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk

Daun kucai ini adalah tanaman herba yang paling mudah ditanam dan dijaga. Ianya boleh hidup dalam tanah yang dipenuhi bahan organik dan dikitar semula.

Selain dari daunnya berwarna hijau, ia juga turut menghasilkan bunga yang berwarna putih. Ianya boleh hidup di bawah matahari penuh mahupun redup.

Selain daripada untuk menghalau serangga, kebiasaan orang akan menanam tumbuhan ini di kawasan dapur ataupun berhampiran kerana fungsi utamanya sudah tentu untuk masakan.

PGMY_PropSite_Guides_Banner_610x457px_BM (1)
PGMY_PropSite_Guides_Banner_610x457px_BM (1)

Paling penting bahan kimia yang terdapat pada daun ini mampu menghalang kehadiran kumbang ke dalam rumah anda.

Jika tidak, pasti rasa tak tenteram dan terganggu dengan bunyi bising kumbang dalam rumah kan? mengganggu ketenteraman orang betul! Jangan risau, dengan adanya herba ini, pasti hari anda tidak akan stress lagi dengan bunyi bising kumbang yang terbang kesana-sini.

6. Sireh

pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk
pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk

Tak asing lagi, daun sireh boleh dikatakan tanaman herba yang mudah didapati di sekeliling kita, terutamanya yang tinggal di kawasan luar bandar.

Sireh boleh digunakan untuk menghalau serangga terutama semut tau! Hanya ambil beberapa helai, cincangkan dan tabur sahaja pada tempat semut berkemurun.

Bau sireh akan menghalang semut mendekati kawasan ini, haruman sireh juga boleh menghalau semut dari rumah anda.

Tapi, sireh ni mudah kering, jadi kena selalu ganti bagi mendapat kesan maksima.

Kalau nak tanam sendiri, sireh tak perlukan ruang besar. Hanya tanam dalam pasu dan tempatkan sahaja di tempat sesuai seperti di ruang depan rumah, belakang rumah ataupun kebun dapur anda.

7. Daun Kari

pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk
pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk

Kalau dulu boleh dikatakan lalat memang suka benda yang kotor, tapi sekarang lalat pun boleh dikira advance kerana ianya tetap datang walaupun rumah kita bersih dan tiada bau sampah.

Lebih-lebih lagi bila kita sibuk masak di dapur. Pantang hidangan tak tutup dengan betul pasti lalat suka hinggap. Sebab itu pentingnya untuk anda tanam tanaman herba ini di rumah.

Daun kari ini juga sama seperti daun sireh dimana ia mudah didapati dan sering ditanam di kebanyakkan rumah.

Fungsinya bukan je untuk menghalau lalat, bahkan ia menjadi keperluan untuk masakan seharian. Jadi memang tak pelik kalau setiap rumah ada menanam tumbuhan herba ini.

Caranya anda letakkan daun kari dalam mangkuk atau bekas berisi air dan biarkan ia terdedah di atas meja makan. Pasti lalat tak berani lagi nak hinggap.

8. Bawang Putih

pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk
pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk

Jika anda memang suka bercucuk tanam di kebun atau sekadar pokok dalam rumah, anda mesti selalu terkena serangan serangga, sampai habis mati pokok dibuatnya.

Ha jangan tak tahu, selain racun serangga perosak tu, anda juga boleh gunakan air bawang putih.

Caranya mudah sahaja, campurkan bawah putih yang dicincang, cili api dipotong dan cecair pencuci pinggan dalam botol penyembur dan sembur sahaja ke pokok anda.

Malah, dikatakan nak lebih berkesan tanam sahaja bawang putih di kawasan anda tanam pokok. Memang boleh halau serangga, pokok pun cantik je.

5 Tip Terbaik Jaga Pokok Herba Dalam Rumah

Pokok dalam rumah kebiasaannya menggunakan bekas seperti pasu, botol plastik, polibeg ataupun tin. Memang sesuai untuk anda yang tiada kawasan luas untuk menanam.

Bila anda mula menanam herba indoor ni, perlu lah menjaganya dengan baik. Di bawah ini kami sediakan 5 tip untuk jaga pokok herba dalam rumah.

a. Lokasi pasu

Perkara pertama yang perlu dititikberatkan adalah di mana anda mahu letakkan pasu tanaman herba ini.

pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk
pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk

Pilihan yang terbaik adalah anda boleh letakkan ia pada tempat yang ada sumber cahaya matahari contohnya di tepi tingkap.

Herba yang ditanam secara indoor ni memerlukan sekurang-kurangnya 6 jam cahaya matahari untuk subur. Kalau tak cukup, pokok herba ni akan jadi kecil dan juga hilang bau dan rasanya.

b. Sistem pengairan

Anda jangan keliru dengan istilah pengairan dan penyiraman kerana kedua-dua ini berbeza. Pengairan ni maksudnya air siraman diserap oleh tanaman dan lebihan air disalurkan keluar dari pasu tanaman.

Ramai yang ingat tanam gunakan pasu tak perlukan sistem pengairan yang baik. Salah tu ya!

Kebanyakkan pokok herba ini tak tahan dengan air bertakung dalam pasu dan boleh menyebabkan tanaman mati kerana akar tumbuhan akan lemas.

Sebab itulah pastikan pasu yang anda guna ada lubang pengairan dibawahnya agar air siraman boleh mengalir keluar.

pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk
pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk

c. Cara penyiraman

Biasanya kita lebih senang untuk gunakan sistem siraman manual dengan terus menyiram dari paip dan juga tong siraman.

Namun begitu, sekarang ni terdapat beberapa inovasi siraman yang anda boleh gunakan secara automatik je. Sebagai contoh, anda boleh upgrade gunakan sistem titisan berasaskan sistem fertigasi.

Tapi untuk tanaman dalam rumah ni lebih disarankan untuk anda guna manual je kerana kuantiti tanaman yang lebih sedikit. Tanaman bekas ni perlukan siraman secara kerap kerana akar pokok terhad untuk dapatkan air hanya di dalam bekas.

Siraman perlu kerap tapi tak terlalu banyak sehingga tanah terlalu lembab. Tips mudah adalah anda perlu menyiram apabila terlihat permukaan atas tanah itu kering.

d. Jenis tanah

Jenis tanah yang digunakan untuk bertanam juga penting tau. Ada tanaman yang perlu guna tanah bakar, tanah campur atau tanah kompos.

pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk
pokok herba, pokok dalam rumah, serangga perosak, nyamuk

Bagi penanaman pasu dalam rumah biasanya lebih disarankan untuk guna tanah yang tak terlalu heavy seperti tanah kompos.

Dalam masa yang sama ia juga boleh menjadi baja dan menjadikan ia tanah yang bagus untuk penanaman pokok herba ini.

e. Baja

Elemen terakhir melibatkan sistem tanaman herba dalam rumah ialah baja. Pembajaan merupakan antara faktor yang penting bagi tanaman yang tumbuh dalam bekas.

Ia berbeza dengan tanaman terus di atas tanah kerana akar pokok boleh mencari sendiri nutrien dan air.

Sebab itulah anda perlu bekalkan kompos sebagai baja organik untuk tanaman dalam bekas. Sekali sekala boleh juga selangkan dengan baja kimia jika kesannya agak lambat daripada biasa.

Mudah je kan? yang penting tak perlu pening kepala lagi tentang masalah serangga.

Jom mulakan aktiviti menanam tanaman herba dalam rumah!

Panduan Relevan

Our goal is to create a safe and engaging place for users to connect over interests and passions. In order to improve our community experience, we are temporarily suspending article commenting