6 Tips Ubah Suai Rumah Bila Anak Makin Besar

·7-min read

Duduk serumah bersama keluarga memang seronok, lebih-lebih lagi masa anak-anak masih kecil. Mesti terhibur melayan kerenah mereka dan kita pun tak risau sangat bila anak perempuan dan lelaki bermain sesama sendiri.

Tapi, bila anak-anak dah meningkat dewasa, dah bersekolah, banyak yang kita nak kena ajar dan ingatkan tentang diri dan keselamatan mereka.

Kalau kita tengok sekarang pun semakin meningkat kesedaran untuk mengajar anak kecil tentang sentuhan selamat dan tak selamat. Mereka perlu tahu bahagian badan mana yang perlu dilindungi dan tak boleh dilihat atau disentuh sesuka hati oleh sesiapa pun.

Semua ini perlu bermula dari rumah. Sebagai ibu bapa, kita perlu menjadi orang pertama yang menerangkan tentang hal ini kepada mereka di samping menyediakan ruangan dan keadaan rumah yang selesa dan selamat.

Peranan ibu bapa juga untuk memastikan anak-anak menjaga batas pergaulan di antara mereka yang makin membesar. Malah, kes penderaan seksual kanak-kanak makin tahun makin meningkat!

Sekarang ni pula banyak isu tentang pentingnya mengajar anak-anak tentang tubuh badan mereka, kita boleh memulakannya di rumah supaya bila anak-anak keluar rumah, mereka tahu apa yang boleh, apa tak boleh dan bertindak!

aurat, renovate rumah, privasi, bilik anak perempuan, bilik anak lelaki, deco bilik tidur, rumah kecil, rumah kecil cantik
aurat, renovate rumah, privasi, bilik anak perempuan, bilik anak lelaki, deco bilik tidur, rumah kecil, rumah kecil cantik

Apakah Maksud Aurat Dan Bagaimana Ia Berbeza?

Jika mengikut agama Islam, inilah masanya untuk memperkenalkan anak-anak kepada konsep aurat.

Aurat diambil dari perkataan Arab ‘Aurah’ yang bererti keaiban dan dalam istilah feqah pula aurat diertikan sebagai bahagian tubuh badan seseorang yang wajib ditutup atau dilindungi dari pandangan.

Namun, ada beberapa keadaan atau situasi di mana masyarakat Islam dibenarkan membuka aurat pada orang yang tertentu saja.

Kedua-dua lelaki dan perempuan Muslim ada batas aurat masing-masing, tak kira sebagai anak, ibu bapa, adik beradik dan sebagainya.

Untuk lelaki, aurat asas mereka adalah menutup antara pusat dengan lutut, manakala aurat asas perempuan ialah menutup seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan.

Aurat lelaki memang sama pada bila-bila masa dengan dengan siapa pun, tapi kalau perempuan berbeza mengikut keadaan.

aurat, renovate rumah, privasi, bilik anak perempuan, bilik anak lelaki, deco bilik tidur, rumah kecil, rumah kecil cantik
aurat, renovate rumah, privasi, bilik anak perempuan, bilik anak lelaki, deco bilik tidur, rumah kecil, rumah kecil cantik

Kami letakkan aurat perempuan dan situasinya di dalam jadual supaya anda mendapat gambaran yang lebih jelas.

Ketika Sembahyang

Menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan.

Ketika Bersendirian

Bahagian antara pusat dan lutut.

Ketika Bersama Mahram

Pada asasnya, aurat dengan mahram adalah antara pusat dan lutut. Tetapi, perempuan Muslim dituntut untuk menutup bahagian tubuh yang boleh menaikkan syahwat dan digalakkan untuk berpakaian lengkap bagi menjaga tatasusila dan mengelakkan sumbang mahram berlaku.

Ketika Dengan Lelaki Bukan Mahram

Menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan.

Ketika Dengan Perempuan Bukan Islam

Menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan.

Mahram adalah mereka yang haram untuk dinikahi. Bagi perempuan, inilah golongan yang dianggap sebagai mahram:

  • Ayah

  • Datuk sebelah ibu dan bapa

  • Ayah mertua

  • Anak-anak lelaki

  • Cucu sama ada dari anak lelaki atau perempuan

  • Anak-anak suami

  • Saudara lelaki kandung atau seibu atau sebapa

  • Anak saudara lelaki

  • Anak saudara dari saudara perempuan

  • Sesama wanita - ada kaitan keturunan atau seagama

  • Hamba sahaya

  • Pelayan yang tak ada nafsu syahwat

  • Anak-anak kecil yang belum mempunyai syahwat terhadap wanita

Bercakap tentang aurat ni, bila anak-anak dah mula faham dan meningkat dewasa, ibu bapa perlu sediakan rumah yang selesa.

Ini kerana anak lelaki dan perempuan dah tak boleh tidur bersama seperti mereka masih kecil. Tidur dengan ibu bapa juga tak digalakkan.

Majoriti ulama berpendapat, wajib bagi ibu bapa memisahkan mereka samada lelaki atau perempuan dari tidur bersama setelah berumur 10 tahun.

aurat, renovate rumah, privasi, bilik anak perempuan, bilik anak lelaki, deco bilik tidur, rumah kecil, rumah kecil cantik
aurat, renovate rumah, privasi, bilik anak perempuan, bilik anak lelaki, deco bilik tidur, rumah kecil, rumah kecil cantik

Ia boleh dilakukan dengan dua cara sama ada satu tilam untuk setiap anak atau kedua-duanya setilam tetapi berpisah dan tidak bersentuhan.

Kalau rumah dah ada jumlah bilik yang cukup mungkin tak menjadi masalah kerana boleh diasingkan bilik anak perempuan dan bilik anak lelaki.

Kalau ada rezeki lebih pun sangat beruntung sebab boleh pindah ke rumah yang lebih besar dan banyak bilik.

6 Tips Ubah Suai Rumah Untuk Keselamatan Anak

Tapi, tak semua orang mampu berbuat demikian. Bagi mereka yang mempunyai rumah kecil dan tak banyak bilik mungkin kena ubah suai rumah sikit atau tambah deco bilik tidur supaya boleh asingkan ruang anak lelaki dan perempuan.

Kalau nak renovate rumah mungkin agak rumit sebab seisi keluarga kena pindah sementara nak tunggu rumah siap.

Jadi, kami kongsikan beberapa tips mudah untuk anda ubah suai rumah supaya dapat memberi privasi pada anak-anak. Percayalah, mereka akan sangat menghargai usaha anda.

PGMY_No_1
PGMY_No_1

1. Buat Bilik Baru

Bagi mereka yang mempunyai rumah atas tanah seperti rumah teres, dan mampu berbelanja lebih sedikit, bolehlah ubah suai rumah untuk menambah bilik.

Boleh jadi di bahagian belakang, tepi rumah atau mana-mana ruangan yang agak besar. Jika tinggal di rumah bertingkat tinggi seperti apartmen, nampaknya pilihan ini tak berapa sesuai.

2. Tambah Dinding

Tips ini dan seterusnya sesuai untuk semua jenis rumah. Satu lagi pilihan terbaik untuk mengasingkan bilik anak lelaki dan perempuan ialah dengan menambah dinding.

Tak perlu dinding batu bata sebab akan ambil masa yang lama untuk siap. Anda boleh gunakan saja papan gypsum board sebagai dinding untuk mengasingkan bilik. Ianya boleh dipasang dari siling ke lantai dan sangat praktikal.

3. Pakai Penghadang

Jika tak boleh letak dinding, boleh juga cuba langsir atau tirai sebagai penghadang dan pasang dari siling.

Pastikan langsir atau tirainya tak jarang dan lagi sesuai kalau dapat yang jenis berat supaya tak senang ditiup angin. Cari corak yang menarik dan anda akan dapat rumah kecil cantik mata memandang.

aurat, renovate rumah, privasi, bilik anak perempuan, bilik anak lelaki, deco bilik tidur, rumah kecil, rumah kecil cantik
aurat, renovate rumah, privasi, bilik anak perempuan, bilik anak lelaki, deco bilik tidur, rumah kecil, rumah kecil cantik

4. Bahagikan Ruang Dengan Perabot

Kadang-kadang anda tak perlu pun pergi beli atau pasang benda-benda baru untuk asingkan ruangan anak lelaki dan perempuan.

Anda mungkin boleh gunakan perabot sedia ada seperti almari, rak buku, atau apa saja yang sesuai untuk dijadikan penghadang. Selain memberi ruang privasi, perabot menjadi deco bilik tidur dan anak-anak ada tempat untuk menyimpan barangan.

5. Pembahagi Ruang Sementara

Kalau anda tinggal di rumah sewa atau tak berminat untuk memasang pembahagi yang kekal, boleh letakkan yang sementara. Gunakan kreativiti anda dan reka sendiri pembahagi yang boleh diletakkan untuk memisahkan tempat tidur anak-anak.

Anda boleh gunakan kayu, palet, papan dan pelbagai lagi bahan. Yang pastinya anda tak perlukan pemasangan yang rumit.

6. Beli Katil Tambahan

Bagi rumah yang memang tak boleh nak letak penghadang atau pembahagi ruang, anda perlu cuba untuk membeli tilam, katil atau alas tidur tambahan.

Anak lelaki dan perempuan memang tak boleh tidur sekatil dan sangat digalakkan untuk memastikan mereka mempunyai ruang dan privasi masing-masing ketika tidur.

PropertyGuru Tip

Di dalam kes di mana keluarga mungkin mempunyai anak yang ramai tapi bilik yang terhad, anak lelaki boleh ditempatkan di ruang tamu dengan memasang tirai agar privasi masing-masing terjaga. Anak perempuan mestilah diutamakan dulu untuk mendapat bilik.

Itulah antara beberapa tips yang boleh kami kongsikan untuk ubah suai rumah bila anak makin besar. Ianya lebih kepada menyelesaikan masalah keperluan keluarga yang tinggal di bandar-bandar atau pinggir bandar di mana kehidupan lebih moden dan mencabar.

Cara Orang Melayu Dulu Jaga Adab & Aurat

Pada zaman dulu, kebanyakan orang Melayu membina rumah di atas tanah yang diwarisi dari generasi ke generasi. Rumah dulu-dulu selalunya diperbuat dengan kayu dan mempunyai ruang legar yang besar. Tanah di sekeliling pun selalunya banyak lagi walaupun dah bina sebuah rumah.

aurat, renovate rumah, privasi, bilik anak perempuan, bilik anak lelaki, deco bilik tidur, rumah kecil, rumah kecil cantik
aurat, renovate rumah, privasi, bilik anak perempuan, bilik anak lelaki, deco bilik tidur, rumah kecil, rumah kecil cantik

Jika ada keperluan menambah bilik, mereka akan menyambung satu bahagian dari rumah untuk dijadikan bilik. Agak mudah dan memakan masa yang singkat kerana rumah diperbuat daripada kayu.

Kalau tak memerlukan bilik tambahan, mereka hanya pasangkan tabir, tirai atau penghadang lain di ruang legar untuk mengasingkan tempat tidur. Anak perempuan sebelah sana dan anak lelaki pula sebelah sini. Itu pun ruang legarnya masih luas lagi.

Yang lelaki akan tidur bersama lelaki dan yang perempuan tidur bersama perempuan. Biasanya di kampung macam tu lah dan budaya ni dah jadi turun temurun.

Sampai sekarang, di kampung-kampung masih ada lagi yang mengamalkan cara tidur seperti ini bila ramai yang pulang.

Bila masuk bab bilik air pula, orang dulu-dulu mandi di telaga yang digali dan bilik air atau tandas dibuat di luar rumah.

Bagi menjaga privasi, tempat mandi dihadang supaya orang lain tak dapat melihat dari luar dan kain mandi memang disediakan.

aurat, renovate rumah, privasi, bilik anak perempuan, bilik anak lelaki, deco bilik tidur, rumah kecil, rumah kecil cantik
aurat, renovate rumah, privasi, bilik anak perempuan, bilik anak lelaki, deco bilik tidur, rumah kecil, rumah kecil cantik

Namun, keadaan semasa dan gaya hidup sudah banyak berubah. Walaupun di kampung atau di bandar, keperluan anak-anak perempuan dan lelaki mesti diutamakan. Aurat dan begitu juga privasi masing-masing perlu dijaga supaya kehidupan keluarga lebih selesa.

Jangan terlepas pandang bila anak makin membesar kerana ianya akan berlaku dengan sekelip mata. Sekarang anda dah ada tips yang akan membantu bila perlu mengasingkan tempat tidur anak-anak, jadi gunakannya sebaik mungkin.

Selamat beramal!

Panduan Relevan