6 Tip Mulakan Pelaburan Hartanah di Malaysia

·5-min read

Click here for English version.

 

Anda “newbie” yang pertama kali mencari hartanah? Walaupun nampak macam menakutkan, tapi pelaburan hartanah di Malaysia boleh mendatangkan keuntungan lumayan.

Tapi, syaratnya kena lah rajin buat kajian dan belajar!

Untuk permulaan, kami senaraikan perkara asas yang perlu anda ketahui sebelum memulakan kembara hartanah anda.

 

1) Selain Rumah, Anda Juga Boleh Pilih Jenis Hartanah Lain

Walaupun hartanah kediaman seringkali menjadi pilihan pertama, anda juga harus pertimbangkan jenis hartanah yang lain.

Ramai pelabur menjadikan pendapatan sewa sebagai sebab untuk melabur dalam hartanah kediaman, tetapi hartanah komersial sebenarnya boleh menawarkan potensi pendapatan yang lebih baik.

Untuk jangka masa panjang, hartanah komersial memberikan pulangan sewa lebih banyak walaupun tentu lah perbelanjaan modalnya juga lebih tinggi.

pelaburan hartanah, pelabur baru
pelaburan hartanah, pelabur baru

Bagaimanapun, perkara ini akan diimbangi oleh kos penyelenggaraan yang lebih rendah.

Selain hartanah komersial, anda juga boleh mempertimbangkan pelaburan runcit atau hartanah industri.

Biarpun terdapat kenyataan bahawa terdapat lebihan hartanah di sektor peruncitan pada akhir 2018, permintaan untuk hartanah jenis ini masih lagi tinggi.

Bagaimanapun, pelabur harus faham yang hartanah runcit bukanlah untuk pelaburan jangka pendek, tetapi untuk mereka yang mahu melabur jangka panjang.

Tarikan aset hartanah perindustrian adalah tempoh penyewaan yang jauh lebih lama berbanding kediaman dan biasanya memerlukan perbelanjaan awal dan penyelenggaraan yang lebih rendah.

Misalnya, gudang atau kemudahan ruang penyimpanan yang lebih mudah dikendalikan dan diselenggara berbanding dengan blok pejabat.

pelaburan hartanah, pelabur baru
pelaburan hartanah, pelabur baru

Ia bukanlah mengenai jenis aset mana yang lebih baik; sebaliknya ia adalah tentang matlamat anda.

Adakah matlamat utama anda untuk mendapatkan aset dan raih untung melaluinya, atau menjana pendapatan?

Pastikan matlamat anda selari dengan pembelian anda.

 

2) Jana Wang Daripada Pembelian Anda

Hartanah memerlukan modal yang banyak, tetapi ia masih menarik ramai pelabur.

Walaupun ia memerlukan modal tinggi, masih ramai yang menyakini hartanah sebagai satu kaedah buat duit yang berkesan.

Salah satu caranya adalah melalui peningkatan nilai hartanah – beli pada harga yang murah, jual pada harga yang tinggi.

Ini memerlukan banyak kajian serta pemahaman mendalam mengenai pasaran hartanah.

pelaburan hartanah, pelabur baru
pelaburan hartanah, pelabur baru

Mengutip pendapatan sewa juga merupakan strategi yang tepat, selalunya digunakan sebagai satu cara untuk membayar aset terbabit - mengimbangi pinjaman yang diambil (jika ada) untuk pembeliannya.

Strategi yang mana jadi pilihan anda? Ia bergantung sepenuhnya pada tahap keselesaan anda. Kedua-dua strategi mempunyai kekuatan dan kelemahan masing-masing, dengan risiko tersendiri.

Adakah anda membeli hartanah dengan harapan ia akan menjadi lebih bernilai, atau adakah anda pilih mahu sewakannya untuk dapatkan pulangan yang lebih rendah tetapi untuk tempoh masa yang panjang?

Ini boleh membantu anda dalam membuat keputusan pembelian.

 

3) Pegangan Pajakan Atau Pegangan Bebas

Apabila bercakap tentang pelaburan hartanah, biasanya hartanah pegangan bebas dianggap pilihan yang lebih baik berbanding pegangan pajakan.

Tanah pegangan bebas merupakan tanah yang diserahkan kepada pemilik tanpa had waktu, sementara tanah pegangan pajakan disewa dengan jangka masa yang terhad - biasanya tak lebih 99 tahun.

pelaburan hartanah, pelabur baru
pelaburan hartanah, pelabur baru

Hak milik pegangan bebas bermaksud pemilik tak perlu bimbang tentang tarikh tamat tempoh hak milik tanah mereka, tak seperti hak milik pegangan pajakan.

Pembaharuan hak pegangan pajakan apabila tempoh pajakan tamat selalunya akan menelan belanja tinggi.

Jadi, mengapa ada orang yang mula melabur hartanah memilih pegangan pajakan?

Sebab mudahnya, hartanah pegangan pajakan selalunya lebih murah biarpun proses pemindahan hak milik boleh memakan masa lebih lama dan memenatkan berbanding pegangan bebas.

Kecuali lah jika anda membuat pembelian secara terus daripada pemaju atau di pasaran utama.

Pegangan bebas selalunya jauh lebih mahal dan sukar diperolehi, menjadikannya buruan pelabur hartanah.

Sebaiknya, jadikan pegangan bebas sebagai sasaran atau impian masa depan pelaburan anda, setelah anda lebih berpengalaman dan ada lebih banyak aset hartanah.

pelaburan hartanah, pelabur baru
pelaburan hartanah, pelabur baru

 

4) Lokasi Main Peranan

Walau apa pun jenis hartanah yang anda pilih, lokasi perlu jadi salah satu pertimbangan utama.

Lokasi tumpuan sudah semestinya mahal, jadi terdapat ramai pelabur hartanah mencari lokasi berpotensi dengan pembangunan baru.

Sentul contohnya telah menarik minat pembeli-pembeli rumah kerana terletak berdekatan dengan pusat bandar.

Walaupun sebelum ini, ia dikenali kerana kadar jenayah yang tinggi, tetapi sekarang ia dipenuhi dengan pembangunan kondo mewah dan akses pengangkutan awam yang baik.

Kalau anda rajin lagi buat kajian, ia dapat membantu anda buat penilaian harga hartanah serta pulangan pendapatan sewa yang sepatutnya diperolehi.

Sebelum ini terdapat lambakan kondominium mewah di Segitiga Emas Kuala Lumpur, dan terlalu ramai pembeli yang membayar terlalu tinggi dengan harapan dapat mengenakan sewa yang mahal.

Kesimpulanannya: jangan terlalu cepat mengikut trend atau anda mungkin akan terperangkap dalam gelembung hartanah (property buble). Fikir masak-masak untuk jangka panjang.

pelaburan hartanah, pelabur baru
pelaburan hartanah, pelabur baru

 

5) Dapatkan Modal

Hartanah adalah aset yang mahal dan selalunya memerlukan pinjaman untuk beli. Pinjaman bank mungkin pilihan terbaik anda.

Ingat! Di Malaysia, bank akan membiayai sehingga 90% untuk dua hartanah pertama anda dan hanya 70% untuk hartanah yang seterusnya.

Apa pun pilihan pinjaman yang anda perolehi, anda akan perlukan bajet untuk bayaran pendahuluan, yuran guaman dan beberapa kos pentadbiran lain yang perlu dibayar.

Jika anda memilih untuk tak beli hartanah baru, anda juga perlu memikirkan tentang kos pembinaan semula / pengubahsuaian.

 

6) Warga Asing Mahu Beli Hartanah

Sebenarnya tak susah melabur dalam hartanah di Malaysia walaupun anda bukan warganegara, asalkan memenuhi kriteria tertentu.

Berbanding dengan nilai hartanah yang melambung tinggi di Hong Kong dan Singapura, hartanah di Malaysia boleh dianggap berpatutan.

pelaburan hartanah, pelabur baru
pelaburan hartanah, pelabur baru

Warga asing, walaupun dibenarkan memiliki 100% hartanah yang dibeli, masih terdapat had minima yang boleh mereka beli.

Hartanah yang tak boleh dibeli oleh warga asing termasuklah unit kediaman kos rendah dan sederhana dan yang bernilai di bawah RM600,000 di kebanyakan negeri.

Selain itu, mereka juga tak boleh beli hartanah yang dibina di Tanah Rizab Melayu dan hartanah yang dimajukan untuk faedah Bumiputera.

Selain daripada batasan tersebut, pembeli warga asing boleh membeli sebarang jenis hartanah sama ada kediaman, komersial, perindustrian atau runcit.

Kesimpulannya, fahami keutamaan anda sebagai pelabur hartanah dan sentiasa lah berjaga-jaga.

Ketahui berapa banyak yang mampu anda laburkan dan pastikan anda tak bayar lebih daripada sepatutnya.

Di akhirnya, pelaburan hartanah adalah soal praktikaliti, pragmatisme dan kesabaran. Jika anda faham yang hartanah adalah percaturan masa panjang dan bukannya nak untung cepat, anda sebenarnya sudah memulakan langkah pertama!

Selaku pelabur baru, anda juga perlu tahu 24 Istilah Lazim Pinjaman Perumahan ni. Susah je? Jangan bimbang, kami mudahkan semuanya di 9 Langkah Kacang Je Pinjaman Perumahan. Boleh juga tengok-tengok senarai hartanah untuk dijual dalam laman web BM baru kami ni!