4 Jenis & Cara Mohon Rumah Mampu Milik Negeri Sembilan!

·6-min read

Zaman sekarang ni, perkara utama yang menjadi rintihan masyarakat adalah kesukaran untuk mereka memiliki rumah. Tak kira lah bagi yang berkeluarga besar, kecil mahupun yang bujang.

Kita tak dapat lari dari realiti di mana harga rumah dijangka akan meningkat setiap tahun. Sebab tu makin ramai sukar nak membeli rumah atas faktor tertentu terutamanya masalah pendapatan.

Dengan itu Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) serta kerajaan negeri telah mengambil langkah proaktif untuk membantu rakyat meringankan beban dan mencapai impian mereka untuk memiliki rumah dengan memperkenalkan program rumah mampu milik.

Secara dasarnya, program ini diperkenalkan khas kepada golongan berpendapatan rendah dan sederhana yang teringin untuk ada rumah sendiri. Bagi menjaga kebajikan penduduk, Negeri Sembilan juga tidak terlepas untuk melaksanakan program seperti ini.

Jadi, tunggu apa lagi bagi anda yang tinggal di Negeri Sembilan boleh la rebut peluang ini untuk membeli rumah dengan harga mampu milik.

Apa Itu Dasar Perumahan Negeri Sembilan?

Dasar Perumahan Negeri Sembilan (DPNS) menerima pakai, menambahbaik, memperincikan dan menyesuaikan Dasar Perumahan Negara (DPN) mengikut konteks pembangunan perumahan di Negeri Sembilan.

rumah mampu milik, rumah mampu milik negeri Sembilan, permohonan rumah mampu milik negeri Sembilan, rumah mampu milik type A
rumah mampu milik, rumah mampu milik negeri Sembilan, permohonan rumah mampu milik negeri Sembilan, rumah mampu milik type A

Umumnya, DPNS ni berkongsi matlamat yang sama dengan DPN iaitu untuk sediakan perumahan yang cukup, selesa, berkualiti dan mampu milik untuk meningkatkan kemampanan hidup rakyat.

Senang kata, antara matlamat utama DPN dan juga DPNS sama je iaitu untuk meningkatkan kemampuan pemilikan dan juga membantu rakyat memiliki rumah dengan harga mampu milik.

Menurut KPKT, rumah mampu milik ni maksudnya rumah yang mampu dibeli, berdaya huni dan selamat untuk diduduki bagi penuhi keperluan kumpulan berpendapatan B40 dan M40.

Antara perkara lain yang ditekankan dalam DPNS adalah untuk menambahbaik kuota Bumiputera supaya dapat mewujudkan keseimbangan kaum di kawasan perumahan. Jadi tiada lah istilah satu kaum je memonopoli kawasan perumahan tersebut kan.

DPNS juga menggariskan empat (4) perkara utama dalam Perumahan Mampu Milik iaitu komponen pembangunan dan harga perumahan, komposisi pembangunan perumahan, keluasan dan saiz perumahan serta pemilikan dan kuota Bumiputera.

Bukan tu je, menurut DPNS sebanyak 50% dari keseluruhan kawasan pembangunan perumahan akan dijadikan perumahan mampu milik. Pelaksanaan DPNS umumnya adalah untuk kawasan pembangunan perumahan yang melebihi 10 ekar.

rumah mampu milik, rumah mampu milik negeri Sembilan, permohonan rumah mampu milik negeri Sembilan, rumah mampu milik type A
rumah mampu milik, rumah mampu milik negeri Sembilan, permohonan rumah mampu milik negeri Sembilan, rumah mampu milik type A

Manakala, sebanyak 30% dari seluruh kawasan pembangunan perumahan adalah untuk perumahan mampu milik bagi kawasan yang berkeluasan 5 hingga 10 ekar dengan harga maksimum RM250,000.

Bagi pembangunan perumahan yang kurang dari 5 ekar pula akan menggunakan dasar-dasar perumahan yang sedia ada.

Terdapat empat (4) konsep atau jenis bagi Perumahan mampu milik mengikut DPNS iaitu:

Rumah Mampu Milik Type A

Perumahan Standard (Penjenamaan/Upgrading)

Rumah Mampu Milik Type B

Perumahan Standard Premier (Harga Sederhana Rendah)

Rumah Mampu Milik Type C

Perumahan Deluxe (Harga Sederhana)

Rumah Mampu Milik Type D

Perumahan Mewah (Harga Tinggi)

Jenis Rumah Mampu Milik Negeri Sembilan

Di bawah ini kami sertakan secara ringkas maklumat mengenai jenis perumahan mampu milik meliputi komponen pembangunan dan harga perumahan, komposisi pembangunan perumahan serta keluasan dan saiz perumahan di Negeri Sembilan.

Type A (Standard)

Sehingga RM80,000

20’ x 60’ (Teres)

Type B (Standard Premier)

Sehingga RM250,000

20’ x 65’ (Teres)

Type C (Deluxe)

Sehingga RM400,000

22’ x 70’ (Teres)

Type D (Mewah)

RM400,000 ke atas

Bebas

Projek Rumah Mampu Milik Negeri Sembilan April-Mei 2021!

Pada masa ini, terdapat satu (1) jenis Perumahan Mampu Milik Negeri Sembilan 2021 yang dibuka untuk pendaftaran iaitu Rumah Mampu Milik Type A Taman Angsamas 2, Daerah Seremban bermula dengan harga RM80,000.

rumah mampu milik, rumah mampu milik negeri Sembilan, permohonan rumah mampu milik negeri Sembilan, rumah mampu milik type A
rumah mampu milik, rumah mampu milik negeri Sembilan, permohonan rumah mampu milik negeri Sembilan, rumah mampu milik type A

Untuk pengetahuan anda, kebiasaan permohonan rumah mampu milik dibuka dalam tempoh masa sebulan je. Malah, permohonan untuk Taman Angsana 2 ni akan ditutup pada 2 Mei 2021. Jadi, cepat mohon ikut cara bawah ni!

Kami juga nasihatkan anda selalu tengok bahagian ‘Pengumuman’ di laman web ni sebab pengumuman rumah mampu milik Negeri Sembilan selalu dibuat di sini. Kena rajinlah sikit!

Cara Mohon Rumah Mampu Milik Negeri Sembilan

Jangan lupa, sekarang ni semua benda buat secara online. Nak bayar bil online, nak beli barang online, senang kata kebanyakkan urusan kita sekarang kena buat secara online. Sama juga untuk pemohonan Rumah Mampu Milik Negeri Sembilan ni.

Jadi, bagi anda yang berminat untuk memohon boleh dapatkan borang pemohonan di Portal Rasmi Kerajaan Negeri Sembilan ataupun anda boleh je mengisi borang dengan klik di pautan BORANG GOOGLE ni.

Antara butiran yang perlu diisi adalah seperti nama, nombor kad pengenalan, alamat, status, bangsa, pekerjaan serta pendapatan untuk pemohon dan juga pasangan bagi yang sudah berkahwin.\

rumah mampu milik, rumah mampu milik negeri Sembilan, permohonan rumah mampu milik negeri Sembilan, rumah mampu milik type A
rumah mampu milik, rumah mampu milik negeri Sembilan, permohonan rumah mampu milik negeri Sembilan, rumah mampu milik type A

Pendaftaran ini terbuka untuk semua orang, terutama bagi anda yang tinggal di Negeri Sembilan dan hendaklah memenuhi syarat pendaftaran seperti di bawah:

  • Pendapatan isi rumah tidak melebihi RM3,500 sebulan

  • Keutamaan diberikan kepada pemohon yang menetap atau bekerja dalam daerah Seremban serta dah berkahwin

  • Keutamaan kepada pemohon yang belum memiliki rumah atau tanah

  • Permohonan yang tidak lengkap, tidak disertakan dengan salinan dokumen berkaitan serta tak mematuhi ketetapan akan ditolak

Terdapat tiga jenis lot di Taman Angsana 2 ni iaitu:

Lot tengah

RM80,000

Lot tepi

RM92,000

Lot penjuru

RM144,880

Anda dibenarkan untuk membuat satu pilihan lot je dan dinasihatkan untuk membuat pilihan berdasarkan kemampuan kewangan seisi rumah.

Bukan apa takut nanti tiba-tiba tak mampu pulak nak membayarnya, dah jadi hal lain pulak kan!

rumah mampu milik, rumah mampu milik negeri Sembilan, permohonan rumah mampu milik negeri Sembilan, rumah mampu milik type A
rumah mampu milik, rumah mampu milik negeri Sembilan, permohonan rumah mampu milik negeri Sembilan, rumah mampu milik type A

Memandangkan pemohonan kena buat secara online, terdapat beberapa dokumen yang perlu dimuat naik dan hantar ke alamat emel rmmangsamas@gmail.com. Antara dokumen yang diperlukan ialah:

  • Salinan Kad Pengenalan Pemohon (WAJIB)

  • Salinan Kad Pengenalan Pasangan (WAJIB kecuali bujang)

  • Salinan Sijil Kelahiran Pemohon (WAJIB)

  • Salinan Sijil Kelahiran Pasangan (WAJIB kecuali bujang)

  • Salinan Slip Gaji Pemohon 3 Bulan Terkini (WAJIB)

  • Salinan Slip Gaji Pasangan 3 Bulan Terkini (WAJIB kecuali bujang)

  • Salinan Sijil Nikah / Sijil Daftar Perkahwinan / Sijil Cerai / Sijil Kematian Pasangan / Salinan Surat Perintah Mahkamah Bagi Dalam Proses Penceraian (WAJIB kecuali bujang)

  • Borang Pengesahan Pendapatan Bagi Pemohon Atau Pasangan Yang Bekerja Sendiri / Pendapatan Tidak Tetap / Tidak Mempunyai Slip Gaji / Tidak Bekerja / Suri Rumah (WAJIB kecuali pemohon atau pasangan yang mempunyai Slip Gaji)

  • Salinan Kad Pesara dan Penyata Bayaran Pesara 3 Bulan Terkini (WAJIB bagi pesara)

Manakala untuk anda yang nak dapatkan Borang Pengesahan Pendapatan, boleh juga dapatkan di Portal Rasmi Kerajaan Negeri Sembilan ataupun klik je sini.

Anda perlu muat turun dan cetak borang tersebut dan isi dengan maklumat yang lengkap beserta cop pengesahan.

Bagi cop pengesahan, anda boleh dapatkan daripada Kepimpinan Tempatan, Magistrate, Pesuruhjaya Sumpah ataupun Jaksa Pendamai.

Kemudian, borang yang telah lengkap diisi perlu di hantar bersama dokumen sokongan yang diperlukan macam yang kami dah senaraikan seperti di atas.

Sebelum anda menghantar pemohonan, pastikan anda mengisi maklumat dengan betul dan sama seperti di dalam dokumen yang akan diupload.

PGMY_No_1
PGMY_No_1

Anda juga perlu pastikan borang permohonan diisi dengan lengkap dan jelas, jika tidak pemohonan anda berkemungkinan akan ditolak tau. Jadi impian anda untuk nak anda rumah makan lebih masa ataupun lebur macam tu je, rugi kan?

Bagaimana Nak Buat Semakan Permohonan?

Nak buat semakan permohonan ni mudah je. Anda boleh pergi ke Portal Rasmi Kerajaan Negeri Sembilan pada bahagian Unit Perumahan ataupun klik je sini.

Modul Semakan Online Sistem Perumahan Negeri Sembilan (ePENS) ni diwujudkan khas untuk kegunaan orang awam khususnya pemilik dan pemohon rumah awam harga rendah di Negeri Sembilan.

Terdapat dua (2) perkhidmatan yang ditawarkan melalui sistem ini iaitu semakan tunggakan dan juga semakan permohonan. Jadi anda boleh klik pada butang ‘Semakan Permohonan’ untuk status permohonan anda.

Anda hanya perlu masukkan nombor kad pengenalan dan tekan butang ‘papar’. Kemudian status permohonan anda akan dipaparkan beserta sebab jika anda tak layak.

rumah mampu milik, rumah mampu milik negeri Sembilan, permohonan rumah mampu milik negeri Sembilan, rumah mampu milik type A
rumah mampu milik, rumah mampu milik negeri Sembilan, permohonan rumah mampu milik negeri Sembilan, rumah mampu milik type A

Haa mudah je kan nak semak? Jadi, bagi anda yang mengimpikan untuk nak ada rumah sendiri boleh cuba mohon terutama bagi yang menetap dan bekerja di Negeri Sembilan.

Jangan lupa, masa untuk anda mohon ni pun dah tak lama tau. Masa ni lah nak rebut peluang untuk ada hartanah sendiri dengan harga mampu milik.

Semoga berjaya!

Panduan Relevan