10 Peralatan Dapur Mudahkan Memasak Pada Ramadhan!

·7-min read

Bila tiba Ramadhan, dapur lah tempat terpenting! Tak kisahlah untuk emak, ayah, anak-anak atau si bujang, dapur memang tempat nak dijauhi sepanjang siang. Kalau malam pula, asyik di dapur je, makan lah!

Walaupun bazar Ramadhan dah dibenarkan beroperasi tahun ni, mesti ramai juga tak mahu pergi. Bimbang dengan kes COVID-19 yang masih tak reda-reda.

Maka, terpaksalah sesiapa yang handal memasak tu menghabiskan masa di dapur nak sediakan juadah berbuka puasa dan bersahur.

Jadi, kami rasa elok juga kalau kita berkongsi tips untuk dapur. Senang kerja orang yang memasak tu. Terutamanya kalau yang memasak tu bekerja. Takkan setiap hari nak panggil abang Grab Food atau Food Panda kan? Muflis jadinya.

Jom tengok 10 barang dan peralatan dapur mudahkan anda memasak untuk iftar dan sahur!

1) Air Fryer

ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer
ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer

Orang Malaysia dengan masakan bergoreng memang tak boleh nak dipisahkan. Bagai aur dengan tebing plak. Kalau boleh semua benda nak goreng. Kita bukannya tak tahu makanan bergoreng ni tak berapa baik untuk kesihatan. Tapi, macam tak kena kalau takda makanan bergoreng.

Agaknya sebab tulah, bila air fryer ni muncul dalam pasaran, memang viral habis. Pakai sikit je minyak, dah boleh dapat ayam goreng yang sedap dan sihat sikit.

Rasanya air fryer ni dan jadi macam keperluan barangan dapur macam periuk nasi. Sebabnya, bukan setakat goreng-goreng, air fryer juga boleh masak macam-macam, kena belajar sikit la teknik dan set mode memasak tu.

ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer
ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer

Sebut je nak makan apa- nasi lemak, roti, kek marble, ayam goreng? Semua boleh, campak je bahan-bahan dalam tu dan tekan la butang mana patut untuk masak. Siap!

Memudahkan kerja memasak pada bulan Ramadan, potong semua bahan siap-siap, bila nak memasak tu campak je semua dalam air fryer, menjadilah ia untuk iftar atau bersahur.

Jangan tak tahu air fryer pun boleh masak bahan masakan yang disejuk beku dan diperap malah boleh masak beberapa masakan guna satu je air fryer pada masa yang sama.

2) Periuk Tekanan

ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer
ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer

Walaupun air fryer tu terbaik, tapi ada kekurangan juga. Salah satu yang terbesar dah namanya pun fryer, jadi memang tak sesuai kalau nak masak gulai ke kari ke maggie ke, rosak air fryer tu!

Jadi, kalau anda rezeki lebih, boleh lah dapatkan juga periuk tekanan aka pressure cooker ni. Boleh masak masakan berkuah dalam tu. Sama seperti air fryer, campak je bahan-bahan, pilih setting dan biarkan periuk tekanan jalankan kerja.

Ramadhan ni, sebelum tidur bolehlah letak bahan-bahan dalam periuk tekanan ni dan waktu bersahur boleh makan panas-panas.

3) Penapis Air

ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer
ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer

Siapa sini yang pernah terbangun lambat sahur dan tak sempat masak air nak buat kopi, teh atau sekadar nak makan maggi buat alas perut sebab cerek lambat sangat masak air?

Di Malaysia ni, air kita memang kena masak dulu, bukan boleh terus minum dan guna dari paip! Itu dululah…

Sekarang ni, tak lagi, sebabnya penapis air dah jadi macam keperluan dalam rumah. Bukan setakat air dah ditapis bersih, boleh juga tetapkan suhu.

ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer
ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer

Nak air panas, sejuk, biasa atau berais? Semuanya ada! Manalah tahu terlewat bangun sahur, boleh terus godak kopi 3-in-1 panas-panas untuk alas perut siang hari ramadan. Atau minum air kosong banyak-banyak tanpa perlu tunggu sejuk dulu air yang dijerang.

Macam-macam jenama ada di Malaysia ini seperti Coway, Cuckoo, Diamond Classic, Elken Bio Pure K-200 dan banyak lagi! Harganya juga berbeza mengikut kelebihan masing-masing. Carilah pakej sesuai dengan kemampuan anda.

4) Ketuhar / Microwave

ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer
ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer

Sepanjang Ramadan, tak semua orang sempat nak memasak setiap kali nak makan. Penat tau masak ni. Lebih-lebih untuk sahur, manalah sempat terutama untuk emak-emak yang bekerja tu.

Waktu malam saja yang ada untuk berehat dan fokus beribadah. Betul tak? Terpaksalah panaskan lauk guna dapur jerlah. Tapi tulah, kena masuk periuk dan kuali, kena pindah dalam mangkuk pula sebelum hidang atas meja. Banyak benda nak cuci!

ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer
ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer

Nak lagi mudah, cari bekas yang mesra ketuhar atau microwave safe. Dari peti sejuk terus boleh masuk dalam microwave. Tetapkan masa untuk beberapa minit, angkat dan terus makan!

Selalunya, kabinet dapur jenis ‘built-in’ akan menyediakan ruang khas untuk letak microwave. Jimat ruang, kemas, moden dan praktikal. Kedua-duanya memang serasi bergabung!

5) Papan Pemotong 3-Dalam-1

ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer
ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer

Zaman sekarang, satu barang yang mempunyai pelbagai fungsi bukan lagi sesuatu yang mustahil. Contohnya papan pemotong 3-Dalam-1!

Anda boleh memotong bahan masakan, kemudian terus basuh dan keringkan menggunakan papan pemotong yang sama. Ajaib kan?

Ia mempunyai aliran built-in berserta pemegang yang diperbuat daripada silikon berkualiti. Fungsinya sebagai papan pemotong, bekas dan penapis diwujudkan dalam satu masa. Nama pun 3-Dalam-1!

ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer
ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer

Dekat mana nak beli? Selain pasaraya, dekat laman web jual beli pun banyak. Contohnya WowShop, Go Shop, Shoppe atau Lazada. Mereka juga ada menyediakan perkhidmatan hantar barang terus ke rumah anda.

Harganya juga sangat berpatutan. Kalau macam inilah gayanya, tak sampai 10 minit boleh sediakan moreh!

6) Rak Pinggan Sinki

ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer
ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer

Biasanya, lepas cuci pinggan memang kita akan keringkan juga di sinki, masalahnya rak pinggan biasa di sinki ni memerangkap air di bawahnya. Pinggan dan kering, sinki pula asyik basah je! Geram betul.

Tapi tau tak sekarang ni dah berinovasi rak pinggan sinki ni. Dah ada yang jenis anda boleh merentang di sinki, jadi air daripada pinggan, mangkuk, cawan dan segala macam yang nak dikeringkan boleh terus mengalir masuk dalam sinki.

ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer
ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer

Tak perlu bimbang lagi dengan air terperangkap bawah rak pinggan yang kita selalu guna selama ni. Sinki pun bersih dan kering sentiasa, tengok pun seronok.

7) Kain Lap Berkualiti

ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer
ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer

Kain lap ni nampak macam remeh tapi ramai yang ambil mudah. Ada sesetengah orang, sanggup guna baju-baju lama sebagai kain lap dapur!

Kain lap dapur pula sebenarnya perlu jenis fabrik tertentu supaya lebih senang nak serap air atau kotoran. Kebersihan dapur pun lebih terjaga.

Banyak kain yang comel-comel dijual di kedai-kedai murah seperti Eco-Shop, DIY dan Sakan. Paling murah boleh dapat bawah RM2.00 sahaja! Dapur anda pun akan lebih berseri-seri dan tak sakit mata memandang!

Kalau anda berduit nak rasa beli kain lap mahal sikit, bolehlah cuba Norwex yang viral tu. Mahal, tapi orang suka memasak dan terpaksa kemas dapur ni mesti suka, mudah kerja.

8) Dapur Gas Mini Mudah Alih

ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer
ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer

Rumah di Malaysia ni memang ada dapur gas la, orang berduit sikit akan guna dapur elektrik. Tapi, jarang sangat lah kot orang guna dapur kayu atau arang lagi.

Tapi, sempena Ramadhan ni kalau anda tiba-tiba rasa malas nak masak di dapur, bolehlah dapatkan dapur gas mini yang selalu orang buat pergi berkhemah tu. Silap-silap boleh masak luar rumah waktu hujung minggu.

Letak je dapur gas mini ni atas meja makan, boleh buat steamboat waktu buka puasa. Beli je semua bahan, campak-campak dalam periuk dan masak guna dapur gas mini atas meja. Senang, rasa macam oden Family Mart!

Waktu bersahur pun, letak je periuk gulai atas dapur gas mini ni dan biar suami dan anak-anak yang panaskan di meja makan. Barulah semua orang bekerjasama nak masak kan...

9) Tempat Gantung Peralatan Dapur

ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer
ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer

Di dapur ni, kalau boleh semua benda nak letak tempat sama. Di situlah kain lap, situ jugalah ada cawan, sudip, senduk, kuali nak dikeringkan. Sampai kadang-kadang rasa tak cukup ruang!

Tapi, tahu tak sekecil atau sebesar mana dapur anda, ada satu tempat yang orang terlepas pandang. Dinding! Sebab dinding ni anda sebenarnya boleh pasang tempat gantung yang pelbagai saiz dan keperluan.

ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer
ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer

Banyak cara nak buat, guna bekas atau kaleng besi atau boleh juga guna pencangkuk dan penggantung bermagnet. Semuanya di dinding je, nampak depan mata tak tercari-cari.

Jadi, tak adalah kelam kabut nak cari barang semasa masak nanti! Tambahan pula waktu sahur agak pendek. Kena cepat-cepat sediakan masakan sebelum azan Subuh berkumandang!

10) Rak Dapur

ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer
ramadhan, ramadan, barang dapur, peralatan dapur, iftar, buka puasa, bersahur, dekorasi dapur, rak dapur, kabinet dapur, air fryer

Pinggan, cawan, mangkuk, kuali, periuk belanga semua sumbat dalam satu kabinet! Ah serabut betul tengok, anda nak keluarkan pun susah. Sebab tulah perlu ada rak atau kabinet dapur.

Jangan risau tentang harga. Banyak pilihan yang murah-murah di luar sana. Contohnya, kabinet dan rak di IKEA bukan sahaja berpatutan, malah berkualiti!

Sekarang, semuanya atas talian. Beli saja online! Mudah nak bandingkan harga nanti.

Mudahkan Kerja Di Dapur, Ramadhan Bulan Ibadat!

Pada Ramadhan ni bukan tubuh badan saja kena sihat, keadaan mental pun kena jaga. Tambahan pula waktu berpuasa, mesti banyak nak guna tenaga untuk masak juadah berbuka nanti kan?

Jadi, dengan adanya dapur yang kemas dan lengkap dengan peralatan dapur moden, dapat membantu untuk menstabilkan emosi dan mood tukang masak. Barulah juadah buka puasa tu sedap-sedap bila gembira je masak tu. Perut kenyang, hati pun senang!

Barulah tenang nak fokus beribadat pada malam hari. Selamat menyambut Ramadhan dan Ramadan!

Panduan Relevan