10 Pelan Rumah Ada Di Malaysia Termasuk Rumah 60 Tahun BFM!

·6-min read

Pelan rumah atau pelan lantai rumah ni kadang-kadang orang terlepas pandang. Semua tengok harga je sampai tak kisah susun atur ruang rumah.

Tabiat tu salah ye! Pelan rumah ni penting sebab dari situ, kita boleh tahu jenis rumah, berapa saiz, jumlah bilik tidur dan bilik air, lokasi setiap ruang dan pelbagai maklumat tentang susun atur rumah.

Sebelum kita lihat contoh pelan rumah yang ada di Malaysia, mari kita selidik dulu apa itu pelan rumah dan apakah fungsinya.

Apa Itu Pelan Rumah?

Pelan rumah adalah satu lakaran atau lukisan yang disediakan oleh mereka yang berkemahiran untuk menggambarkan sesebuah rumah atau bangunan.

Pelan lantai rumah adalah antara yang paling penting kerana ia menunjukkan kedudukan bilik, ruang dan juga ukurannya.

Lokasi pintu dan tingkap juga siap sedia dilukiskan supaya pembeli dapat membuat keputusan samada rumah itu menepati citarasa mereka atau tidak.

Sebelum anda membeli atau membina rumah pastikan anda melihat pelan rumah yang lengkap.

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

Jika anda membina rumah sendiri, orang berkemahiran yang boleh membantu anda dengan pelan rumah adalah arkitek.

Merekalah yang pakar dalam merekabentuk rumah anda mengikut keperluan dan kesesuaian anda sekeluarga.

Macam Mana Nak Guna Pelan Rumah?

Sebelum anda menjumpai pelan rumah yang diidamkan, anda perlu membandingkan beberapa jenis pelan dulu.

Satu ciri paling penting yang anda kena pertimbangkan ialah jumlah saiz lantai – ia diukur dalam kaki persegi atau meter persegi – untuk tahu saiz rumah.

Selain itu, perhatikan juga berapa bilik tidur, bilik air, dan ruangan lain yang disediakan dan berapa saiz setiap bilik dan ruangan yang ada.

Setiap ruangan mempunyai label atau simbol tersendiri termasuk pintu, tingkap dan semua yang ada di atas pelan.

PGMY_No_1
PGMY_No_1

Sebagai contoh, lokasi tingkap akan ditunjukkan sebagai segi empat putih dalam garisan hitam, pembukaan selalunya menunjukkan pintu, bilik dilabelkan sebagai mandi, mandi induk, atau segi empat tempat dengan X, anak panah ke atas menunjukkan ada tingkat atas, dan banyak lagi.

Jika anda rasa keliru ketika melihat dan membaca pelan rumah, sentiasa rujuk kepada yang pakar, okay?

Contoh Pelan Rumah Di Malaysia

Pelan rumah ni berbeza ikut jenis, tapi paling penting anda kena tanya diri sendiri, boleh tak aku hidup dalam ni? Jom tengok 10 pelan rumah yang kami kumpul ni!

1. Pelan Rumah Better Malaysia Foundation (BFM)

Baru-baru ni, CEO Berjaya Groups Jalil Rasheed di Twitternya mengumumkan inisiatif rumah mampu milik syarikat gergasi itu menerusi Better Malaysia Foundation (BFM).

Mudah kata, rumah mampu milik BFM ni ada dua perincian utama, iaitu:

Saiz

450 kps – 900 kps

Harga

RM120,000- RM300,000

Rumah ni ada dua jenis iaitu dwi kunci atau bukan dwi kunci. Ia mempunyai 5 bilik dengan 4 bilik air lagi!

Malah, tempoh pinjaman perumahan pun dicadangkan dipanjangkan sehingga 60 tahun! Uih, sampai ke cucu berhutang. Pelan rumahnya seperti ni...

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

2. Pelan Rumah 4 Bilik

Rumah 4 bilik selalunya akan datang dengan 3 atau 4 bilik air bergantung kepada saiz rumah.

Contoh pelan rumah 4 bilik yang kami kongsikan di bawah adalah dari The Veo @ KL East dan East Parc, Bandar Manjalara.

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

Type D1, The Veo @ KL East

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

Type E, The Veo @ KL East

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

Type I, East Parc

3. Pelan Rumah 3 Bilik

Rumah 3 bilik selalunya datang dengan 2 atau 3 bilik air bergantung kepada saiz binaan rumah.

Contoh pelan rumah 3 bilik yang kami kongsikan untuk rumah 3 bilik adalah dari East Parc, Bandar Manjalara dan Residensi Pandanmas 2, Kuala Lumpur.

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

Type E & F- East Parc

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

Type A- Resindensi Pandamas 2

4. Pelan Rumah 2 Bilik

Rumah 2 bilik selalunya dibina dengan 1 atau 2 bilik air bergantung juga kepada saiz rumah.

Contoh pelan rumah 2 bilik di bawah adalah dari Setia City Residences, Setia Alam. Projek ini juga menawarkan unit 2+1, 3, dan 3+1 bilik.

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

Type A- Setia City Residensi

5. Pelan Rumah Banglo

Siapa tak teringin nak duduk rumah banglo kan? Bagi yang mampu, kami kongsikan dua pelan rumah banglo di bawah.

Pelan tersebut adalah dari projek Amverton Hills, Sungai Buloh dan Vila Elemen, Shah Alam.

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

Tingkat Bawah Type D2- Amverton Hills

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

Tingkat Bawah Type U1- Amverton Hills

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

Type F- Vila Elemen

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

Type F - Vila Elemen

6. Pelan Rumah 2 Tingkat

Bila tengok pelan rumah 2 tingkat anda akan dapat 2 pelan iaitu untuk tingkat bawah dan tingkat atas.

Anda akan tahu jika ia pelan 2 tingkat bila nampak lakaran tangga seperti contoh yang di ambil dari Aspira Gardens, Iskandar Puteri di bawah.

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

Type A- Aspira Gardens

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

Type C1- Aspira Gardens

7. Pelan Rumah 20x30

Pada yang ingin membina atau mencari rumah yang dikatakan saiz ideal, tak terlalu besar dan tak terlalu kecil, rumah 20x30 adalah pilihan ideal.

Anda boleh saksikan video ini bagi mendapat gambaran menyeluruh dan juga gambar di bawah untuk pelan rumah 20x30.

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

8. Pelan Rumah Mesra Rakyat

Jika anda membuat keputusan untuk memohon rumah mampu milik seperti Rumah Mesra Rakyat, anda mesti nak tahu juga bagaimana saiz dan susun atur rumahnya nanti.

Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) ada menyediakan beberapa contoh pelan Rumah Mesra Rakyat.

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

9. Pelan Rumah PPRT

Kerajaan Malaysia ada juga menyediakan perumahan kos rendah, PPRT (Program Perumahan Rakyat Termiskin) bagi mereka yang layak.

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

Pelan Rumah PPRT Sabah

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

Pelan Rumah PPRT

10. Pelan Rumah Kampung

Walaupun zaman dah moden, masih ada yang teringin nak duduk rumah kampung kerana ia mungkin menyimpan 1001 memori.

Jika ini adalah kediaman impian anda dan mempunyai tanah sendiri untuk membina rumah, ada beberapa pelan rumah kampung yang ingin kami kongsikan.

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

Bagaimana Melukis Pelan Rumah?

Pelan rumah selalunya dilukis oleh arkitek atau mereka yang berkelayakan supaya ia dapat dilakar dengan baik dan tak mendatangkan masalah di kemudian hari.

Namun, kini ada beberapa aplikasi dan laman web yang membolehkan anda untuk melukis sendiri pelan secara online.

Antaranya adalah smartdraw dan floorplanner. Anda boleh gunakan laman web tersebut sebagai langkah pertama untuk anda mendapat idea tentang rumah yang nak dibina.

Jika rumahnya memang dah ada pelan, anda boleh gunakan laman web tersebut untuk meletakkan perabot dan sebagainya.

Bagi melukis pelan rumah, perkara asas yang anda perlu tahu adalah:

  1. Tentukan kawasan yang akan dilukis. Anda perlukan ukuran setiap sudut dan luas keseluruhan rumah atau tanah.

  2. Lukiskan dinding dahulu mengikut saiz rumah dan gunakan skala yang betul untuk setiap bilik dan ruang yang ada.

  3. Tambahkan ciri seni bina seperti pintu, tingkap, dan juga peralatan-peralatan penting seperti peti sejuk, mesin basuh, dan lain-lain untuk mendapat gambaran yang ideal.

  4. Boleh juga tambahkan perabot di ruang tamu, dapur, bilik tidur dan semua ruangan yang perlu.

Ini adalah contoh pelan rumah yang anda boleh dapatkan selepas selesai melukis online.

pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah
pelan rumah, pelan rumah 4 bilik, pelan rumah 3 bilik, pelan lantai rumah, pelan rumah banglo, pelan rumah mesra rakyat, pelan rumah 2 tingkat, pelan rumah pprt, contoh pelan rumah, pelan rumah 20x30, pelan rumah kampung, bagaimana melukis pelan rumah, berapa kos buat pelan rumah

smartdraw

Walaupun anda dah lukis sendiri, anda masih perlukan khidmat pakar untuk melukis semula pelan rumah kerana mereka tahu apa yang dibenarkan atau tak oleh majlis perbandaraan yang berkenaan.

Tapi ingat, pelan rumah perlukan kelulusan ya sebelum anda boleh mula membina!

Berapa Kos Buat Pelan Rumah?

Kos buat pelan rumah bergantung kepada individu yang akan melukis pelan itu sendiri.

Ada yang cas ikut kaki persegi, mungkin dalam lingkungan RM0.90 ke RM1.50 sekaki (ini hanyalah anggaran, boleh jadi lebih atau kurang dari ni), atau ada yang akan cas ikut projek.

Bergantung kepada saiz rumah, kos pelan rumah secara kasarnya dalam RM2,700 ke RM4,500 untuk rumah 3,000 kps.

Jadi, kami nak kata dalam usaha anda nak beli rumah, bukan harga je anda kena tengok, pelan rumah ni pun anda kena tengok! Sebabnya, anda nak hidup selesa bukan sekadar ada tempat berteduh.

Jadilah pembeli yang bijak buat keputusan!

Panduan Relevan