10 Jenis Baja & Cara Buat 5 Baja Organik Untuk Pokok Rumah Anda

·8-min read

Trend tanam pokok dalam rumah memang jadi kegilaan ramai orang, terutama sepanjang COVID-19 yang menyebabkan kita terpaksa berkurung dalam rumah.

Jangan tak tahu, trend tanam pokok hiasan dalam rumah ni bukan je unik di Malaysia tau, malah ia berlaku di seluruh dunia!

Elok juga kan, selain banyak manfaat ada pokok dalam rumah ni, anda juga ada hobi baru untuk dibuat.

Tapi, malangnya ramai juga yang mati pokoknya sebab baru cuba-cuba, tak tahu nak jaga macam mana.

Jadi, jom kita kenal baja atau ‘vitamin pokok’ ni, bukan manusia je perlukan makanan berkhasiat, pokok pun perlu!

Apa Itu Baja?

Pokok ibarat badan manusia. Air dan matahari sahaja tak cukup untuk kekal sihat dan berkualiti. Vitamin dan zat berkhaista juga penyumbang terbesar! Bezanya, vitamin pokok bukan dalam bentuk makanan atau kapsul seperti kita.

baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga
baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga

Baja adalah bahan tambahan yang mengandungi unsur pemakanan bagi tumbuhan dan dibekalkan kepada tanah untuk membantu proses pertumbuhan pokok lebih sihat.

Contohnya unsur Nitrogen, Phosphorus dan Kalium (NPK) yang mempunyai nisbah yang tersendiri seperti (5:5:5). Dari situlah cara nak sukat dan pilih baja mengikut jenis tanaman.

Baja boleh datang dalam bentuk cecair, serbuk, butiran dan juga ketulan. Semua tu berkemungkinan mempunyai fungsi yang berbeza-beza.

Tapi awas! Kalau tersilap baja, pokok anda boleh bantut atau mati tau.

Jenis Baja Organik Dan Kimia Di Malaysia

Nak belajar tentang baja ni boleh tahan leceh, jadi kami ringkaskan jenis siap dengan jenama baja organik dan kimia untuk anda pilih-pilih.

1. Baja Organik Alfalfa

baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga
baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga

Baja organik ini diperbuat daripada tanaman dan biji pokok Alfalfa yang dikompos. Mineral surih sebagai sumber nutrien yang ada di dalamnya ibarat magik kepada tumbuhan yang berbunga.

Ia berfungsi dengan menguraikan mineral surih oleh mikroorganisma tanah melalui rembesan haba dan nutrien untuk mempercepatkan tumbesaran bunga dan pokok.

Itulah kelebihan penangan Alfalfa, tak perlu kerap membaja. Tumbuhan boleh tahan lebih lama hanya dengan sekali baja. Jimat bukan?

baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga
baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga

Harganya di pasaran lebih kurang antara RM55 sehingga RM70 untuk jenama Whitney Farms dan Garden Seeds Market bagi berat tak lebih 1.5kg. Ia berbeza mengikut jenama dan butiran baja juga. Kena pandai cari!

2. Baja Organik Kelp

baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga
baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga

Rumpai laut (kelp) dan campuran produk ikan adalah elemen utama dalam penghasilan Baja Kelp. Baja ini mempunyai lebih dari 70 sumber vitamin dan mineral. Patutlah pokok jadi segar!

Dengan kandungan Nitrogen, Phosphorus dan Potasium yang banyak, taburan satu sudu besar bagi satu pot sahaja sudah mencukupi.

Baja Kelp boleh didapati dalam bentuk cecair atau serbuk. Kedua-dua ini berkesan jika anda menggemburkan dulu tanah sebelum mencampurkan baja tersebut kemudiannya.

baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga
baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga

Apa yang menariknya, selain mudah diperoleh, ia juga sesuai untuk semua jenis tanah dan tanaman tanpa merosakkan akar atau batang pokok. Jadi, tak perlulah risau lebih-lebih!

Kalau jenama Nutri Glow LC, harganya cuma RM38 sahaja untuk 250 ml. Bagi yang serbuk pula, ia boleh mencecah sehingga RM95 untuk 1kg, jenama Mr. Ganick.

3. Baja Cecair Ikan/Fish Emulsion

baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga
baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga

Fokus baja ikan adalah untuk mengimbangi struktur tanah. Unsur 5% nitrogen daripada penjerukan ikan semuanya terhasil secara organik untuk merangsang pertumbuhan bakteria baik dalam tanah.

Pokok akan tinggi menghijau dengan sempurna melalui nutrigen yang diserap melalui akar pokok walaupun dalam cuaca sejuk.

Fish Emulsion menggunakan cecair supaya proses penyerapan khasiat baja lebih cepat melalui semburan (foliar) atau bancuhan.

baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga
baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga

Walaupun penghasilannya ringkas dan efektif, ia kurang mendapat tempat di pasaran Malaysia. Sebab itulah ia banyak diimport dari luar negara. Faham-faham sajalah harga mark-up macam mana!

Lihat dari segi kualiti, BioBizz antara jenama yang menjadi pilihan dengan harga RM140 untuk 1 liter botol. Mahal tapi berbaloi!

4. Baja Organik Kompos

baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga
baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga

“Jangan dibuang sisa makanan. Bagus untuk pokok!”. Itulah petua yang tak pernah lapuk dek zaman, malah diiktiraf secara saintifik. Inilah yang orang duk sebut-sebut baja kompos tu!

Ia terhasil daripada sisa-sisa tumbuhan dan makanan seperti daun kering, rumput dan makanan dapur yang terkumpul.

Ia kemudian akan melalui proses pengomposan sama ada secara semulajadi, bokashi atau vermikompos dalam tempoh masa tertentu.

baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga
baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga

Paling penting, ia bebas daripada parasit, pathogen & phytotoxin serta menguatkan tanah. Kalau terlebih sukatan baja pun tiada masalah sebab ia takkan rosakkan tanaman anda pun.

Bayangkan, dengan hanya RM3 jenama Enrich, anda sudah boleh memilikinya. Cuma, kena tahan sikitlah bau busuk baja kompos ini. Kadang-kadang ia senang tarik serangga seperti semut dan lalat.

Alah, 2 minggu sekali sahaja!

5. Baja Organik Ezigrow

baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga
baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga

Tak banyak pantang larang. Baja jenis foliar ini sesuai dengan semua jenis tanaman.

Ezigrow ada nutrien seimbang seperti nitrogen, fosforus, kalium, magnesium, kalsium, besi, manganese, tembaga, zink, boron, molibdenum, asid humik dan asid amino.

Walaupun ia mempunyai nutrien asas NPK yang sedikit, tetapi kesemua vitamin yang lain itu penting untuk mengawal tumbesaran pokok, pembungaan atau pembuahan.

Hasilnya, pokok anda boleh membiak sehingga 70% tau!

PGMY_No_1
PGMY_No_1

Teknik semburan antara idea yang bijak dan pantas untuk menyebarkan khasiat baja kepada tanaman selepas 1 jam semburan.

Setiap nutrien tersebut akan memasuki ke dalam sel-sel tumbuhan secara efektif bagi mempercepat proses tumbesarannya. Tiada masalah kalau nak campurkan dengan racun serangga atau kulat.

Jenama Ezigrow keluaran Sahajidah Hai-O Marketing antara yang terkenal menjual baja Foliar dengan harga RM40 untuk 500 ml. Berpatutan dengan kualiti!

6. Baja Organik Kopi

baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga
baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga

Nama je kopi, tetapi ia bukan diperbuat daripada kopi. Nama saintifiknya ialah NPK 888. Baja jenis butiran sangat digemari oleh pekebun-pekebun bandar sebab senang didapati dan paling penting, tak busuk!

Nilai NPK yang rendah membuatkan baja kopi ideal untuk tanaman yang sensitif dengan baja kimia seperti ros jepun, bunga kertas, kedondong, tomato dan banyak lagi.

Ia juga kaya dengan asid humik yang penting untuk kesuburan tanah dan boleh memperbaiki akar tumbuhan yang rosak.

baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga
baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga

Elok tabur pada awal pertumbuhan pokok dan semasa pokok tengah lebat berbunga atau berbuah. Barulah dapat hasil yang mantap!

Berminat? Boleh tengok pelbagai jenis jenama seperti Green Eagle Seeds di Shopee atau Lazada. Cuma RM5.00 sahaja untuk 1kg. Murah kan?

7. Baja Organik Buah

baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga
baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga

Baja ini terhasil daripada kaedah Natural Farming iaitu penghasilan tanaman organik dengan menggunakan sumber mentah semulajadi buah-buahan.

Boleh buat sendiri je kat rumah ikut kaedah ini. Hanya perlu kisar campuran buah-buahan yang masak dan manis seperti nenas, pisang dan betik dengan beberapa bahan tambahan.

baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga
baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga

Kemudian, peram selama seminggu. Dah siap! Inilah yang kita panggil sebagai Fermented Fruit Juice (FFJ). Tuangkan saja di tanah dan biarkan bakteria tanah membuat kerja mereka dari akar pokok.

Kalau malas, boleh beli saja di pasaran dari pelbagai jenama seperti Ezigrow, Fastgrow, Baja AB, D.I Grow dan Chitosan dengan harga mampu milik. 100% asli dan bagus untuk kesuburan tanaman anda.

8. Baja Kimia Tunggal

baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga
baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga

Baja kimia berbeza dengan baja organik kerana ia mencampurkan sintetik sebagai bahan tambahan kepada bahan semulajadi yang digunakan supaya tumbuhan-tumbuhan hidup lebih lama.

Asid sulfurik dan asid hidroklorik merupakan antara unsur utama dalam baja kimia. Hanya pokok dengan tanah berpH tinggi sahaja sesuai dengan baja kimia seperti zaitun, pandan dan orkid.

Baja Tunggal hanya menggunakan satu unsur pemakanan lebih kurang 46% nitrogen. Ia boleh diguna terus pada pokok seperti baja Urea (N), TSP- Triple super fosfat, dan MOP- Muriate of potash.

Ia tak berapa sesuai digunakan untuk tanaman berskala kecil sebab anda perlu mencampurkannya dengan baja yang lain untuk kesan yang lebih efektif. Lecehnya!

Bukan itu saja, ia mudah lesap dengan air. Jadi, anda perlu berhati-hati mengawal penggunaannya supaya tidak terlalu cermat atau membazir.

Kesemua harga baja tunggal biasanya lebih murah daripada baja butiran lain. Baja Urea Petronas cuma RM8 sahaja untuk 2kg!

9. Baja Kimia Campuran

baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga
baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga

Twin Bees antara baja Kimia yang dikenali ramai peladang. Baja ini merupakan hasil campuran daripada dua atau lebih baja lain termasuk bahan-bahan liming dan NPK dalam kuantiti yang tepat.

Ia berbentuk serbuk membuatkan ia senang nak sesuaikan dengan pelbagai jenis tanaman. Lagi mudah nak sukat kuantiti campuran berdasarkan keperluan tanaman.

Tetapi, baja campuran ini memerlukan tahap ketelitian yang tinggi. Nila yang setitik boleh rosakkan susu sebelanga! Silap campuran, tanaman anda akan rosak sepenuhnya.

10. Baja Sebatian

baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga
baja, baja organic, baja ab, baja kompos, baja npk, baja ezigrow, kompos, baja kopi, baja kimia, baja buah, jenama baja, baja pokok, baja bunga

Dihasilkan melalui proses kimia seperti nitrophosphate antara baja asas iaitu ammonia (NH3), garam ammonium fosfat, urea, sulfur (S) dan kalium (K) dengan asid nitrik.

Proses sebatian ini akan mencampurkan nisbah NPK dengan sempurna. Jadi, tak perlu susah-susah buat sukatan sendiri kerana ianya sudah bersatu dalam satu bentuk baja sahaja.

Antara contoh baja sebatian yang selalu digunakan dalam industri penanaman adalah CCM65, CCM45, NPK Blue, NPK Green, Yara Blue dan Yara Green. Harga pasaran baja ini berubah-ubah dan mampu mencecah sehingga ratusan ringgit untuk 50kg.

Cara Buat Baja Organik!

Memandangkan sekarang musim berjimat cermat, nak keluarkan duit untuk beli baja pun ramai orang berkira kan? Jadi, apa kata buat je baja organik sendiri di rumah guna bahan-bahan sedia ada!

Jom tengok baja organik apa anda boleh buat sendiri di rumah. Cara ni dikeluarkan Kementerian Pertanian tau, jadi memang boleh pakai!

Cara buat baja hijau

Cara buat baja buah

Cara buat baja tulang

Cara buat baja ikan

Cara buat baja kulit terung/kerrang/siput

Sayangilah Pokok Macam Sahabat

Sama macam kita manusia, tumbuh-tumbuhan juga perlukan makanan untuk terus hidup. Sebab itu baja penting baginya untuk tumbuh dengan sihat.

Barulah boleh bekalkan oksigen dan udara bersih untuk kita semua. Bukan sahaja itu, kita juga pembekal gas karbon dioksida kepada pokok tau. Saling melengkapi!

Selamat membaja!

Panduan Relevan

Our goal is to create a safe and engaging place for users to connect over interests and passions. In order to improve our community experience, we are temporarily suspending article commenting